torsdag den 6. juni 2013

Nelly Mazloum


Nelly Mazloum  artikel af Suzzane Sofia Potempa
Badia Masabne, Tahia Carioca, Samia Gamal, Naima Akef og mange andre dansere som Hoda Shamseddin, Katie, Neamat Mukhtar, Nabawiya Mustafa, Hagar Hamdi, Liz of Lyn havde en stor og afgørende betydning for udviklingen af orientalsk dans i tiden fra 1926 - 1960. Læs i denne artikel om Nelly Maloum,  en  ubeskrivelig spændende danser,  som er vigtig i historien. En danser som gjorde det umulige muligt. Hun kæmpede for at gøre orientalsk dans til en dansekunst, og hun som spænder over flere generationer.

I ca. 1995 rejste jeg til Tyskland for at deltage på en danseworkshop med Nelly Mazloum.  Jeg havde hørt og læst om hende, så det blev et must for mig. Vi var i et stort lokale og jeg har aldrig hverken før eller siden været på et dansekursus, hvor der var så mange deltagere.  Men Nelly M. styrede os på en sådan måde, at alle kunne se, selv fra bageste række, desuden var der rotationer, så de bageste på et tidspunkt kom forrest. I pausen var jeg så heldig at skæbnen gav mig et samvær i enerum med Nelly Mazloum´s datter Marianna. En personlig samtale - et nærvær jeg aldrig glemmer, fordi vi kom så tæt på hinanden på så kort tid. Selv om Nelly Mazloum på det tidspunkt var ca. 66 år, så formåede hun at give en oplevelse både med sin personlighed og sin viden, at jeg besluttede mig for at rejse til Grækenland for at studere hos hende. Desværre blev dette ikke realiseret.  Men jeg har bogen ”Nelly Mazloum Oriental Dance Technique” som er personligt signeret af Nelly Mazloum, og det er jeg stolt af.

Hvem var Nelly Mazloum
Nelly-Catherine Mazloum-Calvo blev født i 1929 i byen  Alexandria , Ægypten. Nelly´s forældre var velhavende. Faderen, der arbejdede med smykker, var fra Napoli, Italien. Moderen, der var en dygtig pianist, var fra den græske tid i Anatolien i Tyrkiet ” Greek Asia Minor”. De ejede et hotel på tværs af gaden fra Alhambra Teatret. Nelly Mazloum fik som to årig poliomyelitis - børnelammelse .  Hun fik træning og lærte at gå takket være et ihærdigt arbejde og kærlig pleje af en børnelæge og hans kone, der var en danselærer i ballet. Dans blev derfor Nelly´s lidenskab og symbolet på selve livet.
I en alder af fem, begyndte Nelly sin danse karriere som solodanser. Hun var ”barnestjerne” fra 1939-1945, hvor hun optrådte med dans i Alexandria om sommeren og i Cairo i løbet af vinteren under opsyn af sin mor, der var hendes impresario.  I 1939 medvirkede den 10-årige Nelly i sin første film. Som barnestjerne, dansede hun i matinéforestillinger specielt arrangeret for familier i den berømte Casino Opera hos Badia Masabne. Nelly optrådte med moderne dans og klassisk ballet. Efter sin optræden fik hun mulighed for at se aftenshowet med de berømte dansere som Samia Gamal og Tahia Carioca. Ved flere lejligheder optrådte hun for Kong Farouk i samme show som Samia Gamal og Oum Koulthum.  I 1948 blev Nelly Mazloum primaballerina i Royal Opera House i Cairo (Dar Al Opera).  I tiden 1959 til 1964 var hun koreograf for Ægyptens nationale dansegruppe ”Al Masrah al Kaoumy” – også kendt som ” Koumeya gruppen”. I mange år gav hun utallige folkloristiske optrædener i forskellige teatre og tv-shows i Ægypten.




Foto af Nelly Mazloum er fra MADRI Institute & Marianna Mazloum ´s arkiv og må kun bruges i forbindelse med denne artikel.


De gyldne år
I 1940'erne og 1950'erne optrådte Nelly som smuk og talentfuld med dans i de bedste teatre i Ægypten med egne koreografier, og hun optrådte i ca. 17 film.  I nogle af filmene optrådte hun med orientalsk dans som i filmen Shahrazad ( 1941) med daværende stjerner Hussein Sedky, Elham Hussein og Samia Gamal og i filmen Soliman s Ring ( 1946), instrueret af Hassan Ramzy  (onkel til den dygtige musiker Hossam Ramzy, hvis musik vi alle nyder i dag – www.hossamramzy.com ).
Nelly´s datter Marianna sagde under et foredrag om Nelly Mazloums liv og karriere i CID, UNESCO (International Dance Council): "Min mors var meget efterspurgt, da hun på det tidspunkt havde det privilegium at være den eneste moderne danser i Ægypten."  I  1947 åbnede Nelly en ballet skole i Cairo for piger i det højere samfundslag  med succes. Hun underviste og uddannede også unge kunstnere for National Opera House i Cairo (Dar Al Opera.) Nelly Mazloum elskede luksus, og hun nød livet i fulde drag.  Hun blev gift seks gange. Hun mødte sin første mand A. Roussos i 1949. De fik en søn sammen ” Emanuel ” og to år senere  datteren ” Marianna”.

Rejser og studier
I starten af 1950 greb Nelly enhver tid og mulighed til at rejse rundt i hele Ægypten for at observere og studere folks danse i deres oprindelige omgivelser, lige fra ørken beduiner til Ghawazi (Gagar). Hun opsøgte landsbyer, basarer og større byer, altid på udkig efter nye danse bevægelser. Nelly´s datter Marianna fortalte også i sit foredrag om hendes mor: "Min mor mødte og talte med de mest bemærkelsesværdige mennesker: lærere, musikere, forfattere, digtere og arkæologer, der vidste en masse om Ægyptens kultur og traditioner. Hun var også en ivrig læser og forsker, der studerede bøger fra Ægyptens National Museum, hvor hun ledte efter beskrivelser af danse og kostumer fra oldtiden. Min mor fik en særlig tilladelse, forudsat at hun håndterede de skrøbelige håndskrifter med hvide handsker på. Når hun deltog i private familiefester hos  velhavende familier, observerede hun deres danse, som havde en mere raffineret stil end Balady  eller shaabi  - hun kaldte den raffinerede stil for ”hawanem

Dansekompagni  Nelly Mazloum
Da Nelly Mazloum  blev skilt fra sin mand, genåbnede hun sin balletskole.  I 1955 vendte hun tilbage til danselivet med optrædener.  I Cairo etablerede hun sit eget dansekompagni  ”Egyptian Folkloric Dance Company”  og sin egen danseskole med folklore danse, hvor hun uddannede dansere.  Hun var en populær og berømt folkloredanser i Ægypten, der på daværende tidspunkt inspirerede en hel generation af dansere og koreografer . Hun var datidens pioner ved at anvende Ægyptens traditionelle arv af folklore danse om til en dramatiseret kunstnerisk danseform. Medlemmerne i Nelly´s dansekompagni var alle amatører. Nogle af dem var fra hendes ballet skole, andre var gymnaster. Nelly´s dansegruppe startede med 25 dansere, men voksede snart til 40 dansere (20 kvinder og 20 mænd) med et stort orkester. Danseteateret i Nelly Mazloum´s udtryksfulde stil, blev af medier og offentligheden omtalt som ”Raqs el Ta'Biry ”(udtryksfuld dans), og var Nelly´s helt egen kunstneriske udformning, udtryk og stilisering af råmaterialet fra alle de folkedanse, hun havde observeret og studeret. Danseprogrammet omfattede mange scener fra livet på landet. Nelly var både leder, koreograf, performer og underviser i sin egen virksomhed.
Marianna sagde endvidere i sit foredrag om sin mor: "Dansegruppen præsenterede kun danse i den folkloristiske stil. ”Mavedans” var på daværende tidspunkt ikke anset og værdigt i teaterverdenen, som den var på scenen af ​​løbet 1940'erne i Badia Masabne´s tid. I løbet af 1950'erne blev  solodansere eller små dansekompagnier  for det meste ansat til fester, bryllupper, til filmoptagelser og i natklubber . "

Foto af Nelly Mazloum er fra MADRI Institute & Marianna Mazloum ´s arkiv og må kun bruges i forbindelse med denne artikel.

 Rusland i Cairo
Nelly Mazloum´s dansekompagni optrådte med folkesange og danse fra mange forskellige og fjerntliggende regioner i Ægypten på scenen , i tv-programmer og i 1958 ved den store Cotton Fair Festival, på Grand Palais i Gezira.  I 1959-60, grundlagde den ægyptiske regering Det Ægyptiske Nationale Ballet Academy under ledelse af Alexei Jukov, som før dette var hjælpelærer i  Bolshoi Ballet School i Moskva. Nelly M. blev udpeget af Kulturministeriet til at være hans assistent for at beskytte og sikre det ægyptiske indhold i dansen. I tre år var Nelly Jukov højre hånd. I 1961 blev endnu en ambitiøs danseprojekt dannet: et Nationalt Folklore Academy under ledelse af Boris Ramazen, som også var fra Rusland. Han var den første assistent og danser i "Moiseyev Dance Company" i Rusland. Igen måtte Nelly Mazloum bidrage med sin viden. Boris Ramazen opsøgte hende for at lære om de traditionelle bevægelser i den ægyptiske folklore, som han kunne videregive til sine dansere. Men samarbejdet stoppede prompte, da Nelly opdagede, at den ægyptiske dansestil i danseprojektet var blevet mere russisk end ægyptisk.  Nelly´s erfaring med at undervise og formidle til de russiske dansere hjalp hende til at strukturere og organisere sin viden om danseteknik og skabe en metode til sin egen skole – som blev til " Nelly Mazloum Oriental Dance Technique" .        

Politisk medvind      
I 1960´erne var en tid med stor politisk favourisering. Ministeren for Kultur, Dr. Sarwat Okasha, var så begejstret for Nelly M.s arbejde, at han bevilligede billetter til det ægyptiske folk, så mange flere kunne se hendes shows. I 1961 skænkede han hende Masrah al Ayem (flydende teater),  som  rejste på turné  i Ægyptens landsbyer.  Nelly Mazloum forsøgte sig også med eksperimentelle stilarter som faraoniske dans (hun præsenterede dette ved Ægyptens  første "Lyd og lys 'show),  en "ørken dans" med slør osv. En af hendes store succeser var den bibelske fortælling Ayub el Masri, i 1961-1962. Det var også året, hvor hun og hendes dansekompagni deltog ved Helsinki  International Youth Festival, hvor hun blev tildelt sølvmedalje for  folklore dansen ” Al Ghazl” (vævningen af ​​brudesløret). Hun blev den officielle koreograf af Cairo Opera, for opera og operette produktioner. Hun koreograferede bl.a. Mahr el Aroussa (Brudens medgift) i 1963, den første all-arabisk klassisk operette. Præsident Gamal Abd al Nasser deltog i åbningsceremonien. af ​​operetten.

Flytningen til Grækenland
I 1964 bad den nye regering  Nelly Mazloum , om at overdrage hele sin dansevirksomhed til Staten som Ægyptens repræsentative folkloristiske dansegruppe med  navnet  ” Nelly Mazloum National Folkloric Company” ,-  men uden hende. De ville give hende en pension, og hun ville ikke være i stand til at arbejde med dansegruppen, da den ville tilhøre regeringen. Efter at have medvirket til at danne Ballet Akademi og Folklore Dance Academy, svarede Nelly : "Gruppen eksisterer ikke uden mig",  Hun nægtede for at forblive uafhængig.  Men regeringsskiftet  ændrede Nelly´s situation, og kulturministeren, der havde støttet Nelly Mazloum kom i unåde. Støtten til Mazloum og hendes dansekompagni faldt drastisk, og mange af hendes dansere blev i stedet ansat i i den nydannede Egypt  Nationale Troupe, som skulle repræsentere den ægyptiske folklore dans nationalt. Den nye ordning sat sammen med pressens sladderomtale, gjorde livet meget svært for Nelly. Den beslutsomme Nelly Mazloum gav aldrig op. Hun forlod Ægypten og flyttede til Grækenland . Dér startede hun sit nye liv, hvor hun koncentrerede sig om at undervise og udbrede dansens kunst.  Hun grundlagde Athens International Dance School, hvor hun underviste i ballet og moderne dans. Nelly Mazloum ændrede sit navn til Nelly M . Calvo, så folk ikke kunne forbinde hende med fortiden. Hendes bestræbelser lykkedes. Hun kom til at uddanne mange lærere og dansere i Grækenland.

Danseundervisning 
Fra 1985 til sin død i 2003, genoptog Nelly M. sin undervisning i orientalsk dans ”mavedans” med sit eget system, metoder og kreative teknik: ” Nelly Mazloum Oriental Dance Technique, som også omfatter hendes egen personlige stil kaldet "Hawanem" - dans fra det højere samfundslag . Nelly M. udviklede samtidigt sit eget bevægelsessystem  ”'Vivicorporeal® Psychosomatic Alignment Technique " som støtte til et sundt bevægelsesmønster i orientalsk dans. In 1988 begyndte Nelly M.  at give en række seminarer i hele Europa, hvor hun var den første til at introducere metoder til teknikken i orientalsk dans, Vivicorporeal® og faraoniske danse.  Nelly Mazloum foretrak udtrykket oriental sk dans, som har en positiv konsekvens i stedet for ”mavedans”, som bærer en negativ ladning.
Nelly M.´s primære fokus i sin undervisnings metode i orientalsk dans var, at understrege værdien af Postural Awareness ( kropsholdning- krops bevidsthed ) i  korrekt udførelse af bevægelser og trin,  i musikalitet og i følelsesmæssige udtryk.  Denne metode har været en inspiration for mange dansere og undervisere i hele verden. Hendes strukturerede pædagogiske metoder til undervisningsindholdet, hendes gode pædagogiske færdigheder i undervisningen, hendes tålmodighed og hendes humoristiske  personlighed, såvel som lidenskab for livet gjorde hendes seminarer/ workshops til et stort eventyr i viden for elever. Udover dette skete der på ingen tid en stor udvikling , en stor forbedring af dansefærdigheder hos alle Nelly. M´s elever.


Madri fundamentet
I 1990 begyndte hun at skrive sin bog "Nelly Mazloum Oriental Dance Technique" en analyse af den ægyptiske dans til kvinderne i den nye tidsalder (bogen udkom  i 1992).  I 2001 grundlagde hun Nelly Mazloum Mediterranean Archaic Dance Research Institute = MADRI ( medstifter er hendes datter Marianna), en non-profit danse organisation, der står for udviklingen og bevarelsen af gamle danse middelhavslande  samt bevarelse af Nelly Mazloum teknikker.
Mazloum skrev artikler, som i dag er i MADRI instituttets arkiv. Hun skrev bl.a.: "Arkaisk dans  påvirker stadig vores nuværende måde at bevæge sig, fordi det er rodfæstet i den kosmiske hukommelse i vores planet." (Arkaisk tid er en periode i oldtidens Grækenland og Ægypten). "Det ser ud som det forsvinder ind i historien, men det vil altid finde en vej til os gennem studier og åndelig identifikation."  Hun skrev også:. "Jeg er imod falske repræsentationer og fantasier om orientalsk dans samt uberettiget antagelse og manipulation i danse undervisningen, fordi det kvæler fremskridt. En godt designet og systematisk struktureret teknik har den fordel, at du er uddannet med et solidt grundlag. Så er der tid og overskud til at drømme fra dit hjertes indhold og til at følge stien med ​​kreativitet og selverkendelse." Ifølge Nelly M. er læring af trin og teknik ikke tilstrækkelig til, at man bliver en god danser. Hun ønskede, at få de studerende til at blive bevidst om deres potentiale, og frem for alt at få dem til at elske deres arbejde, "Elever og lærere skal elske, hvad de gør med hele deres hjerte, hele deres sind og hele deres krop."
Nelly Mazloum døde den 21. februar 2003 i Athen. Hendes datter Marianna Roussou Mazloum (også kendt under sit kunstnernavn Marhaba) var Nelly M.´s nærmeststående elev, der fik første hånds instruktion fra sin mor siden barndommen og altid hjalp hende under seminarer/workshop. Marianna har selv undervist i 40 år, Hun er den eneste repræsentant indenfor Nelly Mazloum s teknikker. Marianna  tilbyder seminarer i  Orientalsk dans,  Vivicorporeal ® , faraoniske danse , samt foredrag  inkluderet præcise dokumenter og sjældne fotos  om  Nelly Mazloum liv, danse metode, arv og arbejde.
tilbyder seminarer og foredrag,  der inkluderer præcise dokumenter og sjældne fotos om Nelly Mazloums liv, danse, metoder, arv og arbejde.  Læs mere om Nelly / Marianna Mazloum  og kontakt  Marianna Mazloum på http://www.nellymazloummadri.org.gr/index.htm

1 ) Arkaisk tid er en periode i oldtidens Grækenland og Ægypten.
Kilde:  Denne artikel på dansk er med personlig tilladelse og personligt korrigeret af Matianna Mazloum. Se også http://en.wikipedia.org/wiki/Nelly_Mazloum

Foto: Foto af Nelly Mazloum er fra MADRI Institute & Marianna Mazloum ´s arkiv og må kun bruges i forbindelse med denne artikel.