tirsdag den 16. oktober 2018

EL BERENCESA MED HOSSAM RAMZY


Suzzane fortæller: ” Fra midten af 90érne var jeg musikanmelder vedrørende musik fra Mellemøsten på daværende Magasin ”Djembe” og for Numen MusikCenter. Jeg har tidligere anmeldt Hossam Ramzy´s nye udgivelser. I sommers blev jeg kontaktet af Hossam Ramzy, som spurgte om jeg ville anmelde hans nye CD. Anmeldelsen er både på engelsk og på dansk. Du får den danske version her. El Berencesa – The Princess med Hossam Ramzy. En CD med Baladi The Heart & Soul of Egyptian Dance. Made by Drumzy Music. CD varer 51 minutter.

Hossam Ramzy
Hossam Ramzy er født og opvokset i Ægypten og flyttede som ung mand til England. Han er en verdenskendt komponist, producer, percussionist og underviser i musik og dans fra Ægypten. Udover at formidle den ægyptiske musik- og dansekultur i verden især til mavedansere, har Hossam Ramzy også udbredt de arabiske rytmer innovativt og spændende bl.a. sammen med kendte musikere som Peter Gabriel, Loreena McKennitt, Phil Thornton, Pable Carcamo, Gary Thomas, Rafa El Tachuela og mange flere.  Med så mange CD udgivelser, tænker jeg på, om han kan blive ved med at skabe musik, som går ind i krop og sjæl.  Men ja det kan han.



Baladi
Baladi betyder "fra landet" og er en stil med musik og folkelig mavedans fra starten af det 20. århundrede i Ægypten. Den nye CD ”Prinsessen” er en CD med baladi musik, som længe har været undervejs i drøm og planlægning. Det er en CD med flere formål. Det er en CD, så man kan lære om, hvad baladi er. Det er en CD til både professionelle og amatør mavedansere, men også for dem der blot vil lytte til baladi musik. Det er en CD, som kunne forudbestilles med mulighed for at få sit navn på CD coveret og m.m. Er du en dygtig danser, kan du komme med på Baladi Hall of Fame på Hossam Ramzy´s You tube kanal. Du inviteres til at optræde med musik fra den nye CD og sende den til Hossam Ramzy i en god, klar og tydelig kvalitet. Du kan også medvirke i et videoklip sammen med andre dygtige dansere. 

Hvert musikstykke på CD starter, som der er tradition for i baladi, med en taqsim, som er et musikinstrument der spiller solo eller understøttes af percussion og andre musikinstrumenter.  

Nr. 1 EL HOB GAMEEL ”Kærlighed er smuk” på 4,29 min. Nummer 1 på CD er en baladi, som vil passe til enhver bryllupsfest i Ægypten. Det er et frisk pust af en traditionel baladi, hvor Mohsen Allam på sin accordion hylder kærligheden og gør dig glad, så du får lyst til at danse.

Nr. 2 GALABEETY BALADI – ”Min beklædning er baladi”  på 5,23 min. Denne Baladi handler om, at man ikke skal forlade sine traditioner, men at man er tro mod sine rødder, og den man i virkeligheden er. Abdallah Helmy spiller imponerende på sin kawala (arabiske fløjte) og energien er frisk og glad.

Nr. 3 AHLA TAHEYYA  - “Den smukkeste hilsen” på 4,26 min. I mavedans i Ægypten giver man en TAHEYYA, som er en hilsen til respekterede mænd og kvinder blandt publikum, En sådan hilsen gives til den, der lytter til denne baladi melodi. Maged Asgar spiller smukt på sin quanun med dybde, ro og elegance.

Nr. 4 YA WLEYYA – ”Hej kvinde” på 3, 41 min.  Melodien handler om kvinder i Ægypten, der danser som en Baladi-kvinde, når de føler sig elsket af deres mand. Jeg bliver helt stille, da jeg hører denne baladi med violinen som soloinstrument - også sammen med en mizmar. Det har jeg aldrig hørt før. Det er smuk musik. Jeg er berørt over at læse, at det er Hossam Ramzy´s bror ”Hasem Selim”, der spiller denne udsøgte melodi, og at han fornylig døde på grund af kræft.

Nr.5 - ESSET HANEM  ”En ægte lady” på 4,24 min. Hamuso (Mohamed Fawzy) spiller flot på sin saxofon. En traditionel baladi, der handler om en ægte Lady, en kvinde af stof med et sandt hjerte i ord og handlinger. En kvinde der er forbundet med den himmelske verden.

Nr.6 - HABIBET ALBY ”Kærlighed i mit hjerte” på 5,05 min.   Abdallah Helmy spiller på sin arabiske fløjte med musikgruppen en Saidi og Baladi komposition, som er lidenskabelig og kraftfuld. Hossam Ramzy har specielt komponeret den baladi til mavedansere, enten som en solodans, eller som en gruppedans. Jeg tænker, at den bliver et hit.

 Nr. 7 - ANA W'HABIBI ”Min elsker og jeg” på 3,57 min. Der er en dialog mellem accordeon  (Mohsen Allam) og  tabla  (Hossam Ramzy) med spørgsmål og svar. Dette udføres med både dybde og en friskhed. Det er livsbekræftende. Det er mit yndlingsnummer. En baladi jeg bare må danse til.

Nr. 8 - EL BERENCESA ”Prinsessen” på 4,26 min. Hossam Ramzy skriver på omslaget, at de fleste ægyptere ikke kan udtale bogstavet "P". De udtaler det som et "B". Så en prinsesse bliver kaldt "EL BERENCESSA." Det er en skøn og livlig baladi med Hamuso på saxofon, som jeg tror bliver et hit som Habibet Alby og Ana W´Habibi.

Nr. 9 - SEHR OYOUNHA  “Magikken I hendes øjne” på 3,09 min. Denne baladi er et svar på Hossam Ramzy´s sang "Sehr Oyounik" fra hans tidligere album "Source of Fire" EUCD 2623. Abdallah Helmy spiller smukt og forførende på sin arabiske fløjte.

Nr.10 - SAHRAWEYA ”Ørken kvinde” på 3,51 min. Hasem Selim spiller en traditionel baladi på sin violin, så man samtidigt føler ørkenlivet og den musikgenre, der spilles omkring Luxor. Han er og var unik med sin violin i baladi genren, hvor man normalt ikke spiller violinen. Æret være Hassan Selim.

Nr. 11- BOOGIE YA BALADI på 3,30 min. Dette er en anderledes baladi , der starter med en taqsim med saxofonen og er i jazz, i boogie woogie stil i samspillet mellem accordion og tabla. Hossam Ramzy skriver på omslaget, at Hamuso overraskede alle i musikgruppen med sin improvisering. Resultatet blev til en utraditionel baladi, for alle der har lyst til at danse rundt om i verden.

Nr.12 - EVERY SUMSING ”Ørken kvinde” 2,02 min.  Abdallah Helmy spiller på sin arabiske fløjte en lille baladi i den landlige stil, som udtrykker en sød, nysgerrig og kvik fløjte i samspil med den hurtige fellahin grundrytme.

Nr. 13 - NAWAIM  “Blød Lady” på 1,23 min. Hassan Selim improviserer på sin violin en længsel fuld, følsom melodi med en req som sin rytmiske ledsager.

14 - BALADI LAZIZ Lækker baladi” på 1,03 min. Den sidste melodi på CD er Mohsen Allam med en blød og harmonisk taqsim på sin accordion.

Man kan ikke sætte en finger på musikerne. De kan deres kram og mere til. Man mærker ikke, at der faktisk er en synthesizer med i orkestret. Det er høj kvalitet og ægte musik. Det er en CD, jeg tror, at alle vil elske.

Foto er coveret på den nye CD, som jeg modtog i sommer 2018. Danserens navn på coveret er Kahina Manelli.

Du kan lytte til CD på Spotify og købe den på I- tunes.

Musikanmelder & Mavedans - Suzzane Sofia Potempa -
www.orientalskdans.dk

1 kommentar:

  1. Den, der læser dette vidnesbyrd i dag, skulle fejre med mig og min familie, fordi det hele startede som en vittighed for nogle mennesker, og andre sagde, at det var umuligt. Jeg hedder Jacob Schultz og kommer fra Tivoli, men jeg flytter til Belgien med min kone. Jeg er heldigvis gift med to børn og en smuk kone. Der skete noget forfærdeligt med min familie, jeg mistede mit job, og min kone forlod mit hus, fordi jeg ikke kunne tage godt af mig selv og familien. hende og mine børn på det bestemte tidspunkt. Det lykkedes mig i ni år, ingen kone at støtte mig til at passe godt på børnene. Jeg prøver at sende en testmeddelelse til min kone, men hun forhindrer mig i at tale med hende. Jeg prøver at tale med hendes ven og hendes familie, men jeg ved stadig, at nogen kunne hjælpe mig, og jeg har sendt anmodningen senere til så mange virksomheder, men stadig Ring ikke til mig, indtil en trofast dag kommer, som jeg aldrig vil glemme i mit liv . Da jeg mødte en gammel ven af ​​mig, som jeg forklarede alle mine vanskeligheder, og han fortalte mig om en god mand, der hjalp ham med at få et godt job hos Coca cola-selskabet, og han fortalte mig, at det var en caster-charme, men jeg er en person, der aldrig tror på fortryllelse, men jeg besluttede at prøve det, og jeg kontaktede ham via doctorosagiede75@gmail.com. Han instruerede mig og viste mig, hvad jeg skulle gøre i disse tre dage efter lanceringen af ​​trylleformularen. Jeg fulgte alle instruktionerne og gjorde, hvad han bad mig om at gøre godt. Drosagiede sørg for, at alt gik godt, og min kone ville se mig igen efter det vidunderlige arbejde Drosagiede. Min kone ringer til mig med et ukendt nummer og undskyldte, og hun fortalte mig, at hun virkelig savner mig og vores børn og min kone kommer hjem. Og efter to dage kaldes et firma, som jeg har sendt mit takkebrev, nu er jeg den eksemplariske virksomhedschef her i USA. Jeg anbefaler, at hvis du har problemer med at komme tilbage din eks eller helbrede dig for sygdomme som hiv og kræft, så send en besked til denne e-mail: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 og du får det bedste resultat. Tag ting for givet, og det vil blive taget væk fra dig. Jeg ønsker dig det bedste.

    SvarSlet