Suzzane fortæller:
”At danse er som at spille musik med sin krop. Når man starter på mavedans og
elsker dens musik som jeg, så er det, som at være forelsket non stop. Et
musikstykke kan være som en intens kærlighed der bobler indeni, der åbner for
forskellige følelser og stemninger, som bare skal udtrykkes med kroppen. Måske
en dag bliver man lidt træt af den kærlighed, men så kommer der en ny melodi,
og så er man igen i fuld gang med at være i en ophøjet energi, i en ekstase,
der kan vare fra få timer til mange år….. I Ægypten var der 3 Mozart´er i samme
tidsalder. De fantastiske komponister og musikere var Abdel Halem Hafez,
Mohammed Abdel Wahab og Farid el Atrache. Læs i denne artikel historien om Farid
al-Atrash.”
Flugten til Ægypten
I Syrien stod Druserne i spidsen
for oprøret mod fransk herredømme efter 1. verdenskrig med Prinsesse Alia og
Prins Fahd al-Atrash som ledere af klanen. De fik tre børn Fouad, Farid og
Amal. Amal og Farid blev som voksne meget populære og berømte kunstnere. Atrash
børnene voksede op under vagtsomme øjne af deres forældre, der ofte flyttede mellem
de større byer i Levanten [1]
i deres politiske kamp mod franskmændene. Prinsesse Alia havde mistet to af
sine fem børn på grund af sygdom i en ung alder, og var derfor ekstra bekymret
for sikkerheden af sine børn. Hendes frygt blev forværret, da Farid var
uheldig, mens han legede sammen med en anden i en lille båd i Beirut. Han var
lige ved at drukne. Dette medførte, at Farid ikke fik lov til at opholde sig
udendørs, bortset fra når han skulle i skole. På grund af potentialet for
franske repressalier mod familien, var Prins Fahd al-Atrash nød til at beskytte
sin familie. Prinsesse Alia måtte søge tilflugt i Ægypten sammen med deres børn.
Det var hårdt at forlade sin mand og velstand. Prinsessen forklædte sig selv og
sine børn ved at tage en falsk efternavn ”Kusa”. Kusa betyder på arabisk
zucchini/courgette. Farid var startet på en ny skole i Ægypten – ironisk nok en
fransk skole, hvor han blev moppet på grund af sit nye efternavn.
Den triste sanger
Midt i det økonomisk vanskelige liv, voksede Farids
musikalske interesse, idet han lyttede til sin mor, der sang og spillede på oud
for børnene. Efter en længere insisteren, fik Farid endelig lov til at træne
med skolens kristne kor. Instruktøren var imidlertid ikke imponeret over, Farid
manglende evne til at udtrykke følelser på trods af hans dejlig stemme, og
rådede ham til at græde, så lytterne ville føle smertens udtryk i chants. Dette
råd arbejdede han altid med. Det forblev et tema gennem hele hans karriere, og som
klart tjente ham med etiketten som " den triste sanger."
Aviser der varmer
Al Wasat Magasinet skrev en historie om Farids kærlighed til
musikken som barn, hvor han beundrede en sanger i en kaffebar. Men Farid havde
aldrig råd til at købe en kop te, så han kunne lytte til ham. Han stod ofte
uden for kaffebaren for at nyde musikken, indtil en medarbejder i kaffebaren
blev utilfreds med, at teenageren ikke betalte for showet, og overraskede ham
ved at hælde en spand koldt vand på ham. Farid gik på gaderne i Cairo i håb om
at hans tøj ville tørre. Senere vendte han hjem og sov i sit våde tøj for at
undgå sin mors vrede reaktion. Han vågnede op med feber, der kunne have været
meget værre, hvis han ikke havde svøbt sig i aviser for at holde varmen. Han
kommenterede senere i et radiointerview, at brugen af disse aviser var hans
første positive erfaringer med de trykte medier.
En film sammen med
sin søster
Farids mor den tidligere Prinsesse måtte til sidst synge i natklubber
for at kunne klare sig økonomisk og støtte sine børn. Hun gav Farid lov til at
synge ved skolens arrangementer. Det medførte, at han videreudviklede sine
tillærte talenter til, at han kunne synge ved en koncert på et universitet til
ære for det syriske oprør. Det var en præstation, som gav ham adgang til den
kunstneriske verden, men som samtidigt afslørede hans sande identitet som
medlem af Atrash klanen. Han blev prompte afskediget fra den franske skole. Farid
blev efterfølgende uddannet på en anden skole. Han blev herefter optaget på et
musikkonservatorium, og derfra blev han elev hos den berømte komponist Riyad
som-Sunbaty. Den hårdtarbejdende unge mand blev stærkt anbefalet af Sunbaty, og
sang i privatejede ægyptiske radiostationer i 1930'erne. Da stationerne blev lukket
og en national radiostation i stedet åbnede, blev Farid ansat som oud spiller i
et orkester, og senere som sanger. Hans søster Amal´s talent som sanger blev
også opdaget, og hun fik kunstnernavnet Asmahan. Flere filmfolk fik ideen om at
fremvise et bror-søster talent fænomen i en film, og efter flere tilbud
medvirkede de to sangere i en vellykket film i 1941. Det skete dog først efter at
Farid´s krav om selv at komponere al musikken til filmen blev accepteret. Til
sidst accepterede producenten på trods af, at det var forbundet med en stor
økonomisk risiko.
Samia Gamal og Farid al Atrash
Kærlighed, succes og
sorg
Den hurtige succes ændrede den unge flotte stjernes livsstil,
Han nød byens natteliv, kærlighedsaffærer, hestevæddeløb og gambling. Farid befandt
sig snart i gæld og forladt af sin misbilligende mor. Denne vanskelige fase af
sit liv blev forværret af, at hans søster Asmahan omkom ved en ulykke, der er
endnu ikke fuldt ud kan forklares, og som stadig har en interesse for konspirationsteoretikere.
Farid fandt trøst i et forhold med danseren Samia Gamal. Han blev motiveret til
at risikere alt, hvad han ejede, og det lykkedes at låne til at producere en
film sammen med Samia Gamal i 1947. Filmen overgik alle forventninger omkring
succes – herunder den økonomiske succes. Farid blev placeret i den velhavende
klasse praktisk talt natten over. Fem film senere, brød det ugifte par Samia
Gamal og Farid Al Atrache op i en bitter kamp. Farid fortsatte med at arbejde
sammen med andre filmstjerner i talrige succesfulde film. I næsten alle film
havde han den romantiske hovedrolle, som den triste sanger eller med navnet ”
wahid” som betyder en type, der har tendens til at være ensom. Farid fungerede tilsyneladende godt uden en
kæreste og nægtede at blive gift, idet han mente, at et ægteskab ville dræbe al
kunst. Han brød hjerter med mange af hans meddansere / medstjerner. Farid
elskede at være forelsket, det var en forudsætning for at være en romantisk
sanger. Publikum affandt sig med hans urolige privatliv, og de huskede klart
hans smukke sange i lang tid. Hans klassiske sange inkluderer "Ar-Rabi,
'" "Awell Hamsah," og de tidløse melodier "Lahnil
Khulud," "Tutah," og "Raqsitil Gamal." De to sidste var
musikstykker til dans. Hans musikstykker / sange i den "lettere" genre som "Nura
Nura," "Hallet Layali," og "Gamil Gamal" er stadig
meget populære i dag. Farid viste en nationalistisk side i sin sang
"Busatir Reeh." Det var også rygter om, at han i forventningen om et
uafhængigt Palæstina, havde komponeret en nationalsang, men som ikke var
placeret i hans musikarkiv.
Depression
En af de mere interessante kærlighedshistorier involverede de
kongelige. Kort før den ægyptiske revolution, blev Farid venner med kongens
hustru. Kongen som selv tog del i det glade liv, ville ikke dele rampelyset med
en anden berømthed. Men kongen blev i den tid kort efter tvunget ud af landet.
Efter at blive skilt fra den landsforviste konge i Ægypten, vendte eks
dronningen tilbage til Ægypten, hvor en stormfuld kærlighedsaffære med Farid al-Atrash
blev til gode historier i den kulørte presse. Eks. Dronningens familie afviste
imidlertid Farid i forhold til deres datter, dels på grund af politiske årsager
i det revolutionære miljø i nationen. Dette tab førte Farid til lang periode
med depression ikke ukendt for den triste sanger. Han begyndte at få sundhedsmæssige
problemer, der blev forværret fra da af, indtil han døde.
Et liv i sus og dus
Senere i Farid´s liv, hvor han levede i sus og dus, og boede
i både Cairo og Beirut, overvejede han alligevel at indgå et ægteskab med den ægyptiske
sanger Shadia, og en libanesisk kunstner, men ændrede hver gang sin mening i
sidste øjeblik. Han frygtede, at hans helbred ville svigte, og at han ville dø.
Dette drama havde han spillet i en eller flere af hans romantiske film med sang.
I 1974 døde Farid som 60 årig i Beirut. Han nåede ikke at blive færdig med den
film, han var ved at indspille. Han fik ikke opfyldt sin drøm om at komponere
en sang til Oum Kulthum. Det blev rapporteret, at hans klan nægtede at begrave
ham ved Drusernes bjerg. Men der kom en offentlig erklæring fra Farid´s bror
Fouad om, at Farid havde ønsket at blive begravet i Cairo, hvor hans søster
døde.
En enestående
kunstner
Farid al-Atrash er kendt for blandt arabiske musikere som
den bedste oud spiller af sin tid. Han var kendt som ”Kongen af musikinstrumentet
oud”. Han var en talentfuld sanger, som andre sangere forsøgte at efterligne,
hans stemme og triste stil var absolut enestående. Komponister kendte Farid (et
navn, der betyder enestående på arabisk) som en kompetent konkurrent, og som en
der udfordrer til lederskab. Farid brød ind i kunstverdenen i en tid med
etablerede giganter som Mohammad Abdel Wahab og Oum Kulthum, og i en tid med en
ny teknologi og med filmoptagelser. I et forsøg på at skabe en niche,
adopterede Farid musik fra flamenco og tango i sine kompositioner. Flamenco har
en fælles Maqam [kurd] med arabisk musik. Tango var den moderne stil i Europa
på det tidspunkt. Farid al-Atrash har klart dybt og inderligt sat sit præg på
arabisk musik. Studerende oudspillere sværger
til ham, og tøver ikke med at efterligne hans improvisatoriske stil. Sanglærere
påpeger hans evne til at synge væk fra rytmen, og alligevel startede han og
sluttede han en sætning på slaget. Det var en utrolig færdighed, der førte publikum
i Tarab [ekstase]. Farid står stadig i dag som en stor musiker, der er endnu
ikke er blevet erstattet. Farid fornemmede selv sin egen storhed i de historiske
sammenhænge, men nægtede bevidst at kommentere det, da hans arbejde talte for
sig selv. I dag produceres der mange, korte sange, hvor der blandt andet ofte mangler
en musikalsk dybde. Folk mindes ofte de gamle dage, hvor arabisk musik var så
rig, at kunstnere virkeligt og inderligt berørte publikums følelser. Den første
kunstner, der skal nævnes, er uundgåeligt Farid al-Atrash, den triste elsker,
der erobrede araberne med fantasi, elegance og raffinement.
Kilde: Sami Asmar - Turath.org
Foto: Foto med Tahia Carioca er fra Suzzanes private samling fra
Hossam Ramzy. Foto med Samia Gamal er med tilladelse fra bogen ”Die Geschichte
des Orientalischen Tanzes in Âgypten” af Aischa – Barbara Lüscher, Basel.
http://www.motionsound.com/basel/aischa/index.htm
Foto med farver er fra CD omlag.
Navnet staves enten som Farid al Atrash eller Farid el Atrache.
Foto med farver er fra CD omlag.
Navnet staves enten som Farid al Atrash eller Farid el Atrache.
[1] Levanten
er en gammel og lidt upræcis europæisk betegnelse for landene ved Middelhavets
østlige kyster, typisk det område, der i dag omfatter Syrien, Libanon og
Israel, herunder Gaza og Vestbredden. Navnet kommer nok af italiensk levante,
som betyder "øst", egentlig "opgående sol". Navnet Levanten
er muligvis opstået i forbindelse med korstogene og Venedigs storhedstid som
handelsmagt fra 1100-tallet, hvor venetianernes handel dominerede hele det
østlige Middelhav. Af stednavnet opstod betegnelsen levantiner om indbyggerne i
Levantens havnebyer, som var en blanding af mænd fra Europa og kvinder fra
Orienten.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar