NADIA HAMDI
Suzzane fortæller: ”Nadia
Hamdi har jeg lært meget af gennem de video, jeg har med hende. Min danselærer
Morocco (Carolina Varga Dinicu) fik kontakt med Nadia Hamdi i Cairo i en tid,
hvor Nadia ikke var så kendt. Morocco arrangerede senere rejser til Cairo med danseworkshops
med Nadia. På det tidspunkt var Nadia en stor attraktion på højde med Nagua
Fuad og Suhair Zaki. Morocco havde en
god kontakt med Mahmoud Abd el Ghaffar. Hvis der var et mindre antal deltagere
ved Nadia´s workshop, tilbød han Morocco et lokale i sin prægtige bazar som danselokale.
Jeg husker Mahmoud Abd el Ghaffar´s bazar i Cairo. Det var den første rigtige
bazar med kostumer og tilbehør, som jeg oplevede. Mahmoud´s bazar var for mig
som et eventyr – 1001 nat i live, den mest
overdådigste bazar på daværende tidspunkt. I 1995 arrangerede Morocco, at Nadia
kunne undervise og optræde med dans i New York. I den forbindelse rejste Nadia
videre til Richmond, Madison og San Francisco, hvor hun også havde optræden og
workshop. ”
Ung og Talentfuld
Aisha Ali Mohamed Mahmoud var Nadia Hamdi´s oprindelige
navn. Nadia havde 4 søstre. Hun voksede op i en familie fra Mohammed Ali Street
i Cairo, hvis hovedprofession var musik og dans. Nadia`s grandtante var den
berømte Najia el Eskandrani. Najia og
hendes søster Dawlett (Nadias mormor), lærte begge dans med Kandelaber [1]
direkte fra ophavskvinden Zouba el
Klobatiyya. Zouba el Klobatiyya var også
den person, der lærte Nazla el Adel [2]
og Shafiyya el Koptiyya den specielle dans med op til en 5 – 7 arm lysestage på
hoved. Nadia´s farfar, Mahmoud Azmy el Aleyti, var en respekteret
kanoun-spiller. Lille Nadia viste en reel interesse for dans, hver gang der var
musik. Da hun var seks år, tog Nadia´s farfar hende derfor med til bryllupper,
hvor hun oplevede dans og musik og begyndte at udvikle sit medfødte talent for
dans. Nadia`s mormor ”Dawlett” mente at Nadia var for ung og ønskede at vente
et år eller to, men bedstefar Mahmoud sagde, at hun var klar til at begynde at
lære seriøst. De arbejdede mindst en time eller to hver dag efter morgenbønnen
og før skolen. Hun lærte at spille sagat (fingercymbaler), at gå i split, at
balancere med assayaen (stok) og en stadig tungere shamadan (lysekrone på
hovedet). Jo mere Nadia lærte, desto
mere ønskede hun at vide. Fascineret af alle danseformer begyndte hun at tage
ballet, da hun var elleve år for at forbedre sine drejninger, arme, scene og
rumlig bevidsthed. Det var bevægelser, der ikke var så nødvendige ved mawlid[3]
og baladi bryllupper, og derfor ikke en del af bedstemor Dowlett's
undervisnings repertoire.
Chokeret og dybt
rystet
Desværre var alt ikke fryd og gammen. Nadias s farfar begyndte
at blive ude hele natten efter sine jobs og brugte alt på drikke og kortspil.
Kvinderne i familien dannede deres egen dansegruppe, og optrådte om natten for
at tjene penge til livets fornødenheder. Ofte gik Nadia i skole om morgenen med
lidt eller ingen søvn efter at have danset til bryllupper og mawlids. En morgen
da hun var 14 år og i skole, faldt Nadia igen i søvn ved sin skolepult. Læreren
opdagede, at hun sov og blev vred. Hun hev i Nadia´s fødder og trak hende ud på
gulvet, hvor hun bemærkede spor af læbestift på Nadias læber. Nadia blev
udstillet for alle i klassen. Gode gymnasiepiger havde aldrig makeup og sov
ikke i klassen. Nadia forsøgte at forklare, at hun, sin mor og søstre havde
danset hele natten ved et bryllup, for at tjene penge til mad og tøj. Læreren
var streng og konservativ og derfor chokeret og dybt rystet. Hun skreg til
Nadia, at hun var en faldet kvinde, en hore, at hun helt sikkert ville gå til
helvede og ikke var egnet til at være sammen med "gode piger" som dem
i klassen. De andre i klassen tilsluttede sig lærerens adfærd. Nadia løb fra
klassen og vendte aldrig tilbage. Fordi hun alligevel var en "god
pige" fra en familie med et godt omdømme, blev hun meget kort efter
puberteten forlovet med Salah Mohamed,
en yderst flot ung folklore danser og koreograf, også fra en velkendt og
respekteret musikalsk familie. Han lavede Nadia´s unikke (og ekstremt tunge)
shamadan som en gave til hende. Salah og Nadia dannede et smukt par. Salah´s
bror var den berømte musiker og komponist Mohamed Abdel Wahab.
Succes
I en tid dansede Nadia sammen med Salah og sin søster Mona.
Alle Nadias søstre stoppede med at danse, efter at de havde fået børn. Nadia og
Salah begrænsede sig til et barn. De fik en søn, som fik navnet Mohamed. Nadia
fortsatte med at arbejde med sin dans. Nadia blev mange gange bedt om at
underskrive kontrakter med femstjernede hoteller. Men Salah var mistænksom. Han
vidste, at mange blev ansat, fordi de var "venlige", og han frygtede
for deres ry og rygte. Nadia overbeviste ham om, at mange andre der dansede i
luksushotellerne lavede gode penge og bevarede deres gode ry. Salah accepterede
på en betingelse: at Nadia`s foto ikke ville blive vist offentligt som
reklamemateriale. Nadia Hamdi begyndte at danse på Airport Concorde og
Heliopolis Sheraton hoteller i 1981. Publikum elskede hende. De havde ikke set
noget så sødt og dejligt siden Suhair Zaki.
Sorg
Tragedien ramte, Nadias mor fik kræft. Der var ingen
sygesikring, social sikring eller andet. Nadia´s søstre havde alle store
familier at forsørge. Nadia betalte alt, hvad hun kunne, så moderen kunne få
lægehjælp, medicin og blive helbredt. Desværre døde Nadia´s mor. Nadia var
utrøstelig. Men dansen hjalp Nadia´s sorg. Hun følte, at hun stadig delte
dansen med sin mor blot åndeligt. Umi (moderen) havde altid været meget stolt
af sin talentfulde datter og opmuntret hende.
Nadias søn, Mohamed, studerede opera og orgel på Musikkonservatoriet.
"Fundamentalistiske" påvirkninger voksede stærkere, med militante
student aktivister på alle universitets- og universitetsbiblioteker. De
chikanerede ham dagligt og kaldte ham ”dansersøn” selv i klasseværelset. Det
var en alvorlig fornærmelse, sådan som det skete. Det begyndte at påvirke hans
studier. Derudover blev Salah bekymret over angreb på nogle kvindelige dansere.
Nadia ophørte en tid efter med at danse. På trods af dette lykkedes det
alligevel Morocco, at arrangere Nadia til danseworkshop i New York i 1997.
En meget stor tak til Morocco
(Carolina Varga Dinicu), for informationer om Nadia Hamdi. Morocco har siden
1960´erne skrevet om dansekulturen fra Mellemøsten og Nordafrika. Morocco er en
levende legende som jeg beundrer. Hun har ikke kun viden om mavedansens
historie, hun har været med i den fra dens spæde begyndelse i USA. Morocco har
undervist og optrådt med orientalsk dans i USA, Canada, Europa, Marokko, Israel
og Ægypten.
Du kan læse om
Moroccos uendelige bedrifter på http://www.casbahdance.org/
Morocco udgav sidste år bogen: You Asked Aunt Rocky:
Answers & Advice About Raqs Sharqi & Raqs Shaabi (Oriental & Folk
Dance). Bogen er på 414 sider. Den kan jeg absolut anbefale. Det kan
betale sig at købe bogen i England pris 32,16 pund www.amazon.co.uk
Foto af Nadia Hamdi er
øjebliksbilleder fra Suzzane´s film med
Nadia på video.
Artikel
skrevet af Suzzane Sofia Potempa
[1]
Kandelaber er et ord fra oldtiden - i renæssancen og barokken er det en
betegnelse for en større lysestage ofte med 5 – 7 arme. Shamadan er en dans med
lysekrone på hovedet, som man oprindeligt dansede med ved brylupper i Ægypten.
[2] Jeg har
en film om danseren Nazla el Adel. I filmen fortæller Nazla, at hendes lysekrone
som var meget tung, var sat fast på en hjelm. Det krævede en særdeles stor
balancekunst at balancere med den ”lysestagehjelm”på hovedet. Og at de ”nye” dansere
efter hende, danser shamadan dans med en anden hovedstøtte, som ikke kræver samme balancekunst, som hun udførte.
[3] Mawlid
er en fejring af den islamiske profet Mohammed´s fødselsdag
Ingen kommentarer:
Send en kommentar