torsdag den 4. januar 2018

Nadia Hamdi

NADIA HAMDI
Suzzane fortæller: ”Nadia Hamdi har jeg lært meget af gennem de video, jeg har med hende. Min danselærer Morocco (Carolina Varga Dinicu) fik kontakt med Nadia Hamdi i Cairo i en tid, hvor Nadia ikke var så kendt. Morocco arrangerede senere rejser til Cairo med danseworkshops med Nadia. På det tidspunkt var Nadia en stor attraktion på højde med Nagua Fuad og Suhair Zaki.  Morocco havde en god kontakt med Mahmoud Abd el Ghaffar. Hvis der var et mindre antal deltagere ved Nadia´s workshop, tilbød han Morocco et lokale i sin prægtige bazar som danselokale. Jeg husker Mahmoud Abd el Ghaffar´s bazar i Cairo. Det var den første rigtige bazar med kostumer og tilbehør, som jeg oplevede. Mahmoud´s bazar var for mig som et eventyr –  1001 nat i live, den mest overdådigste bazar på daværende tidspunkt. I 1995 arrangerede Morocco, at Nadia kunne undervise og optræde med dans i New York. I den forbindelse rejste Nadia videre til Richmond, Madison og San Francisco, hvor hun også havde optræden og workshop. ”



Ung og Talentfuld
Aisha Ali Mohamed Mahmoud var Nadia Hamdi´s oprindelige navn. Nadia havde 4 søstre. Hun voksede op i en familie fra Mohammed Ali Street i Cairo, hvis hovedprofession var musik og dans. Nadia`s grandtante var den berømte Najia el Eskandrani.  Najia og hendes søster Dawlett (Nadias mormor), lærte begge dans med Kandelaber [1] direkte fra ophavskvinden  Zouba el Klobatiyya.  Zouba el Klobatiyya var også den person, der lærte Nazla el Adel [2] og Shafiyya el Koptiyya den specielle dans med op til en 5 – 7 arm lysestage på hoved. Nadia´s farfar, Mahmoud Azmy el Aleyti, var en respekteret kanoun-spiller. Lille Nadia viste en reel interesse for dans, hver gang der var musik. Da hun var seks år, tog Nadia´s farfar hende derfor med til bryllupper, hvor hun oplevede dans og musik og begyndte at udvikle sit medfødte talent for dans. Nadia`s mormor ”Dawlett” mente at Nadia var for ung og ønskede at vente et år eller to, men bedstefar Mahmoud sagde, at hun var klar til at begynde at lære seriøst. De arbejdede mindst en time eller to hver dag efter morgenbønnen og før skolen. Hun lærte at spille sagat (fingercymbaler), at gå i split, at balancere med assayaen (stok) og en stadig tungere shamadan (lysekrone på hovedet).  Jo mere Nadia lærte, desto mere ønskede hun at vide. Fascineret af alle danseformer begyndte hun at tage ballet, da hun var elleve år for at forbedre sine drejninger, arme, scene og rumlig bevidsthed. Det var bevægelser, der ikke var så nødvendige ved mawlid[3] og baladi bryllupper, og derfor ikke en del af bedstemor Dowlett's undervisnings repertoire.





Chokeret og dybt rystet
Desværre var alt ikke fryd og gammen. Nadias s farfar begyndte at blive ude hele natten efter sine jobs og brugte alt på drikke og kortspil. Kvinderne i familien dannede deres egen dansegruppe, og optrådte om natten for at tjene penge til livets fornødenheder. Ofte gik Nadia i skole om morgenen med lidt eller ingen søvn efter at have danset til bryllupper og mawlids. En morgen da hun var 14 år og i skole, faldt Nadia igen i søvn ved sin skolepult. Læreren opdagede, at hun sov og blev vred. Hun hev i Nadia´s fødder og trak hende ud på gulvet, hvor hun bemærkede spor af læbestift på Nadias læber. Nadia blev udstillet for alle i klassen. Gode ​​gymnasiepiger havde aldrig makeup og sov ikke i klassen. Nadia forsøgte at forklare, at hun, sin mor og søstre havde danset hele natten ved et bryllup, for at tjene penge til mad og tøj. Læreren var streng og konservativ og derfor chokeret og dybt rystet. Hun skreg til Nadia, at hun var en faldet kvinde, en hore, at hun helt sikkert ville gå til helvede og ikke var egnet til at være sammen med "gode piger" som dem i klassen. De andre i klassen tilsluttede sig lærerens adfærd. Nadia løb fra klassen og vendte aldrig tilbage. Fordi hun alligevel var en "god pige" fra en familie med et godt omdømme, blev hun meget kort efter puberteten forlovet med Salah Mohamed, en yderst flot ung folklore danser og koreograf, også fra en velkendt og respekteret musikalsk familie. Han lavede Nadia´s unikke (og ekstremt tunge) shamadan som en gave til hende. Salah og Nadia dannede et smukt par. Salah´s bror var den berømte musiker og komponist Mohamed Abdel Wahab.



Succes
I en tid dansede Nadia sammen med Salah og sin søster Mona. Alle Nadias søstre stoppede med at danse, efter at de havde fået børn. Nadia og Salah begrænsede sig til et barn. De fik en søn, som fik navnet Mohamed. Nadia fortsatte med at arbejde med sin dans. Nadia blev mange gange bedt om at underskrive kontrakter med femstjernede hoteller. Men Salah var mistænksom. Han vidste, at mange blev ansat, fordi de var "venlige", og han frygtede for deres ry og rygte. Nadia overbeviste ham om, at mange andre der dansede i luksushotellerne lavede gode penge og bevarede deres gode ry. Salah accepterede på en betingelse: at Nadia`s foto ikke ville blive vist offentligt som reklamemateriale. Nadia Hamdi begyndte at danse på Airport Concorde og Heliopolis Sheraton hoteller i 1981. Publikum elskede hende. De havde ikke set noget så sødt og dejligt siden Suhair Zaki.


Sorg
Tragedien ramte, Nadias mor fik kræft. Der var ingen sygesikring, social sikring eller andet. Nadia´s søstre havde alle store familier at forsørge. Nadia betalte alt, hvad hun kunne, så moderen kunne få lægehjælp, medicin og blive helbredt. Desværre døde Nadia´s mor. Nadia var utrøstelig. Men dansen hjalp Nadia´s sorg. Hun følte, at hun stadig delte dansen med sin mor blot åndeligt. Umi (moderen) havde altid været meget stolt af sin talentfulde datter og opmuntret hende.                

                                                               
Nadias søn, Mohamed, studerede opera og orgel på Musikkonservatoriet. "Fundamentalistiske" påvirkninger voksede stærkere, med militante student aktivister på alle universitets- og universitetsbiblioteker. De chikanerede ham dagligt og kaldte ham ”dansersøn” selv i klasseværelset. Det var en alvorlig fornærmelse, sådan som det skete. Det begyndte at påvirke hans studier. Derudover blev Salah bekymret over angreb på nogle kvindelige dansere. Nadia ophørte en tid efter med at danse. På trods af dette lykkedes det alligevel Morocco, at arrangere Nadia til danseworkshop i New York i 1997.






En meget stor tak til Morocco (Carolina Varga Dinicu), for informationer om Nadia Hamdi. Morocco har siden 1960´erne skrevet om dansekulturen fra Mellemøsten og Nordafrika. Morocco er en levende legende som jeg beundrer. Hun har ikke kun viden om mavedansens historie, hun har været med i den fra dens spæde begyndelse i USA. Morocco har undervist og optrådt med orientalsk dans i USA, Canada, Europa, Marokko, Israel og Ægypten.
Du kan læse om Moroccos uendelige bedrifter på http://www.casbahdance.org/

Morocco udgav sidste år bogen: You Asked Aunt Rocky: Answers & Advice About Raqs Sharqi & Raqs Shaabi (Oriental & Folk Dance). Bogen er på 414 sider. Den kan jeg absolut anbefale. Det kan betale sig at købe bogen i England pris 32,16 pund  www.amazon.co.uk

Foto af Nadia Hamdi er øjebliksbilleder fra Suzzane´s  film med Nadia på video.
Artikel skrevet af Suzzane Sofia Potempa


[1] Kandelaber er et ord fra oldtiden - i renæssancen og barokken er det en betegnelse for en større lysestage ofte med 5 – 7 arme. Shamadan er en dans med lysekrone på hovedet, som man oprindeligt dansede med ved brylupper i Ægypten.
[2] Jeg har en film om danseren Nazla el Adel. I filmen fortæller Nazla, at hendes lysekrone som var meget tung, var sat fast på en hjelm. Det krævede en særdeles stor balancekunst at balancere med den ”lysestagehjelm”på hovedet. Og at de ”nye” dansere efter hende, danser shamadan dans med en anden hovedstøtte,  som ikke kræver samme balancekunst, som hun udførte.
[3] Mawlid er en fejring af den islamiske profet Mohammed´s fødselsdag

Ingen kommentarer:

Send en kommentar