lørdag den 5. februar 2011

Motion - Hvorfor lige netop bruge mavedans som motion ?

I skrivende stund er jeg startet op med en ny dansesæson efter en tid med ferie.
I ugens løb har jeg spontant fået en masse gode argumenter fra deltagerne til netop at vælge mavedans som en fantastisk motionsform.
Men sætningen ”Dejligt at komme i gang igen, jeg føler mig helt stiv i kroppen” kommer også fra deltagere, der regelmæssigt dyrker andre kendte og gode former for motion i hverdagen, og især når der er ferie fra mavedans. Og dét er ganske interessant!
Årsagen til at man kan føle sig stiv i kroppen, selv om man dyrker regelmæssig motion er ofte, når man kun træner de store muskelgrupper, som især sker ved konditions og styrketræning. Selv ved andre danseformer kan man også føle sig stiv, hvis dansen kun har fokus på ben og bækken og ikke medinddrager overkrop, arme, hænder, hoved og hele kroppen i samspil.
Det bedste man kan gøre for kroppen, er at få følgende 5 elementer i sin motion. Og det er: Kondition, styrketræning, balance, koordination og smidighed.
Oftest skal man dyrke forskellige motionsformer for at få alle 5 behov dækket.
Mavedans eller orientalsk dans har alle 5 elementer i sin motionsform. Det er både de store muskelgrupper, men også de mindre og små muskler der trænes, samtidigt med at man bliver bevidst om sine muskler. Også muskler man aldrig før har kunnet mærke. Man får en flot kropsholdning.
Musikken og selve bevægelserne giver styrke og balance i de psykiske centre, uden at man behøver at gøre andet end blot at nyde dét at danse.
Mavedans giver styrke, harmoni og balance til seksualitet, kvindelighed, feminine bevægelser og udtryk. Vi kvinder kan ikke løbe fra at være kvinder, selv om vi i dag på mange områder agerer maskulint. Der skal være en balance i vores forbrug af maskuline og feminine energier.
Mavedans giver generelt energi, man får overskud, og man bliver smuk.  Tro det eller ej. Men jeg ved, hvad jeg taler om. Jeg ser det dagligt hos mine kursister. Jeg kan desuden supplere med følgende. En aften i december skulle jeg optræde til julefrokost. Jeg er kommet i den alder, hvor rynker ikke blot kan fjernes ved en god nattesøvn. Der er rynker, der er kommet for at blive! Og lige den aften var de ganske synlige. Jeg så mig selv i spejlet inden min danseoptræden, med et suk…om at tiden til at trække sig tilbage som danseperformer måske kunne blive efter den aften. Jeg optrådte med min dans og lod rynkerne danse med, forstået på den måde, at jeg dansede med hjertet og nød dét at danse for mit publikum. Da jeg efter dansen så mig selv i spejlet, fik jeg et chok. Der var ikke en rynke…..Og sådan sker det altid…..

I dag findes der mange forskellige motionstilbud. Og det er fint, at der er forskellige muligheder for aktiviteter. Det handler om, at finde en motionsform man brænder for. Motion skal ikke være en pligt, det skal være sjovt. Mavedans er sjovt, og kan tilpasses så alle kan være med uanset alder og størrelse. Man kan bruge dansen som en fantastisk motionsform. Men man kan også bruge dansen med ambitioner om at dygtiggøre sig, så man på et professionelt plan kan udtrykke dansen / sin kreativitet gennem musik og bevægelser.

Så derfor er en af verdens ældste kulturhistoriske dans ”mavedans” HOT og GODT !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar