Artiklen er skrevet af Suzzane Sofia Potempa – oversættelse og foto er fra
bogen ” Die Geschichte des Orientalischen Tanzes in Âgypten” af Aischa –
Barbara Lüscher, Basel. http://www.motionsound.com/basel/aischa/index.htm
Bebe Azzadine
Der findes desværre ikke mange oplysninger om Bebe Azzadine
på trods af, at hun også havde stor indflydelse i den tid, hvor Badia Masabni
udviklede orientalsk dans, ”mavedansen”, som en underholdende scenisk
dansekunst.
Bebe Azzadine begyndte sin dansekarriere i Egypten hos Badia
Masabni. Det var tiden før Tahia Carioca, Samia Gamal og Naima Akef blev kendte
dansere hos Badia. Bebe´s arbejde var i starten primært at tage sig af de unge
piger i dansegruppen.
Der var en del regler i Badia´s dansegruppe. Bl.a. måtte man
i dansegruppen ikke se på, når de andre dansere øvede. Bebe fik ganske hurtigt
flere fordele end de andre dansere.
Badia købte et danse-kostume til Bebe. Samtidig fik Bebe lov
til at se med, når de andre dansere i Badia´s dansegruppe øvede de forskellige
danse. Udover dette var Bebe også sammen med Badia i hendes private hjem. Dette vakte misundelse hos de andre dansere, og medførte at
nogle af danserne truede med at forlade Badia´s gruppe.
Familiære problemer
Men snart opstod der også problemer mellem Bebe og Badia.
Badia´s nevø, Antoine Aissa, der var gift med Badia`s adoptiv-datter Juliette,
og som var ansat i Badia´s Casino, blev forelsket i Bebe. Og Bebe blev
forelsket i Antoine. Dette opdagede Badia, og både Bebe og Antoine måtte omgående
forlade Badia´s hus og Casino.
En utryg tid
Bebe gik derefter til gruppen Mary Mansur, og skiftede efter
kort tid til gruppen Yusuf Aizzeddin og derefter til teatret i El-fantasia i
Giza.
Fordi Badia Masabni i sin vrede havde talt med en del andre
indenfor den kunstneriske verden omkring sit svigt vedrørende Bebe som en
urostifter og ballademager, måtte Bebe til sidst forlade landet og arbejdede en
tid på forskellige klubber i Irak. Der tjente hun hurtigt penge nok til at
kunne vende tilbage til Egypten for at blive selvstændig med et privat teater.
Casino-branchen
Til stor ærgrelse for Badia Masabni genoptog Bebe også sit
forhold med Antoine Aissa, som hun lejede et teater af i Alexandria. Teateret
hed ”EI villa vista” og blev senere omdøbt til ”Monte Carlo af Bebe”. Men der
var kommet dårlige tider i Casino-branchen, så da Bebe permanent flyttede
tilbage til Cairo, drog hun fordel af sit ophold i udlandet. Ved hjælp af en
fuldmagt fra Antoine fik hun købt Badia Masabni´s Casino i Ernad ed-Din Street.
Men det var ikke en succes. Der var næsten daglige slagsmål med store skader.
Senere lykkedes det Badia Masabni at få sit Casino tilbage fra Bebe.
Ufine tricks
På daværende tidspunkt var højdepunktet af konkurrencen
mellem Bebe og Badias danser Tahia Carioca nået. Bebe engagerede Tahia Carioca i sit show, alt imens Samia Gamal optrådte
som en stjerne i Badias Casino. Tahia opdagede to uger efter, at hun var blevet
brugt som et redskab mod Badia. Hun forlod straks Bebe, og gav afkald på resten
af den løn, som hun havde tilgode.
Bebe som danser
Beba Azzadine var en danser med et udtryksfuldt ansigt og
altid smilende. Hendes hoftebevægelser havde spændende markeringer og pauser.
Bebe´s hofte- og bryst-shimmies er de mest slående billeder af hendes
bevægelser kombineret med hendes stærke personlighed.
Bebe Azzadine blev født i 1910 og døde den 5. februar 1951
ved en bilulykke.
Film
I følgende film spillede Bebe Azzadine større roller:
- Kidb kidb fi (True Lies) i 1944, en film af Togo Mizrahi,
- El-el-Baey muzazyaf (The false Bey ) i 1945, en film af
Ibrahim Lama,
- Jamal wa Dalal (Gamal og Dalal ) i 1945, en film af
Stephane Rosti,
- Layali
el-us (The Nights of Pleasure) i 1947, en film af Mustafa Niazi.
Belly dance Museum på internettet har en lille artikel om
Beba Azzadine, som du kan læse på
http://www.bellydance.org/beba-azza-edddine.html
Bebe Azzadine staves på forskellige måder: Beba Ezz el Din,
Beba Aizzeddin, Beba Azza Eddine, Beba Azzedine.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar