søndag den 24. marts 2013

Bebe Azzadine


Artiklen er skrevet af Suzzane Sofia Potempa – oversættelse og foto er fra bogen ” Die Geschichte des Orientalischen Tanzes in Âgypten” af Aischa – Barbara Lüscher, Basel. http://www.motionsound.com/basel/aischa/index.htm


Bebe Azzadine
Der findes desværre ikke mange oplysninger om Bebe Azzadine på trods af, at hun også havde stor indflydelse i den tid, hvor Badia Masabni udviklede orientalsk dans, ”mavedansen”, som en underholdende scenisk dansekunst.

Bebe Azzadine begyndte sin dansekarriere i Egypten hos Badia Masabni. Det var tiden før Tahia Carioca, Samia Gamal og Naima Akef blev kendte dansere hos Badia. Bebe´s arbejde var i starten primært at tage sig af de unge piger i dansegruppen.

Der var en del regler i Badia´s dansegruppe. Bl.a. måtte man i dansegruppen ikke se på, når de andre dansere øvede. Bebe fik ganske hurtigt flere fordele end de andre dansere.
Badia købte et danse-kostume til Bebe. Samtidig fik Bebe lov til at se med, når de andre dansere i Badia´s dansegruppe øvede de forskellige danse. Udover dette var Bebe også sammen med Badia i hendes private hjem. Dette vakte misundelse hos de andre dansere, og medførte at nogle af danserne truede med at forlade Badia´s gruppe.


Familiære problemer
Men snart opstod der også problemer mellem Bebe og Badia. Badia´s nevø, Antoine Aissa, der var gift med Badia`s adoptiv-datter Juliette, og som var ansat i Badia´s Casino, blev forelsket i Bebe. Og Bebe blev forelsket i Antoine. Dette opdagede Badia, og både Bebe og Antoine måtte omgående forlade Badia´s hus og Casino.

En utryg tid
Bebe gik derefter til gruppen Mary Mansur, og skiftede efter kort tid til gruppen Yusuf Aizzeddin og derefter til teatret i El-fantasia i Giza.
Fordi Badia Masabni i sin vrede havde talt med en del andre indenfor den kunstneriske verden omkring sit svigt vedrørende Bebe som en urostifter og ballademager, måtte Bebe til sidst forlade landet og arbejdede en tid på forskellige klubber i Irak. Der tjente hun hurtigt penge nok til at kunne vende tilbage til Egypten for at blive selvstændig med et privat teater.

Casino-branchen
Til stor ærgrelse for Badia Masabni genoptog Bebe også sit forhold med Antoine Aissa, som hun lejede et teater af i Alexandria. Teateret hed ”EI villa vista” og blev senere omdøbt til ”Monte Carlo af Bebe”. Men der var kommet dårlige tider i Casino-branchen, så da Bebe permanent flyttede tilbage til Cairo, drog hun fordel af sit ophold i udlandet. Ved hjælp af en fuldmagt fra Antoine fik hun købt Badia Masabni´s Casino i Ernad ed-Din Street. Men det var ikke en succes. Der var næsten daglige slagsmål med store skader. Senere lykkedes det Badia Masabni at få sit Casino tilbage fra Bebe.                   

Ufine tricks
På daværende tidspunkt var højdepunktet af konkurrencen mellem Bebe og Badias danser Tahia Carioca nået. Bebe engagerede Tahia Carioca  i sit show, alt imens Samia Gamal optrådte som en stjerne i Badias Casino. Tahia opdagede to uger efter, at hun var blevet brugt som et redskab mod Badia. Hun forlod straks Bebe, og gav afkald på resten af den løn, som hun havde tilgode.

Bebe som danser
Beba Azzadine var en danser med et udtryksfuldt ansigt og altid smilende. Hendes hoftebevægelser havde spændende markeringer og pauser. Bebe´s hofte- og bryst-shimmies er de mest slående billeder af hendes bevægelser kombineret med hendes stærke personlighed.

Bebe Azzadine blev født i 1910 og døde den 5. februar 1951 ved en bilulykke.

Film
I følgende film spillede Bebe Azzadine større roller:
- Kidb kidb fi (True Lies) i 1944, en film af Togo Mizrahi,
- El-el-Baey muzazyaf (The false Bey ) i 1945, en film af Ibrahim Lama,
- Jamal wa Dalal (Gamal og Dalal ) i 1945, en film af Stephane Rosti,
- Layali el-us (The Nights of Pleasure) i 1947, en film af Mustafa Niazi.


Belly dance Museum på internettet har en lille artikel om Beba Azzadine, som du kan læse på     http://www.bellydance.org/beba-azza-edddine.html

Bebe Azzadine staves på forskellige måder: Beba Ezz el Din, Beba Aizzeddin, Beba Azza Eddine, Beba Azzedine.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar