Nelly Mazloum artikel af Suzzane Sofia Potempa
Badia Masabne, Tahia
Carioca, Samia Gamal, Naima Akef og mange andre dansere som Hoda Shamseddin,
Katie, Neamat Mukhtar, Nabawiya Mustafa, Hagar Hamdi, Liz of Lyn havde en stor og
afgørende betydning for udviklingen af orientalsk dans i tiden fra 1926 - 1960.
Læs i denne artikel om Nelly Maloum, en
ubeskrivelig spændende danser, som er vigtig i historien. En danser som
gjorde det umulige muligt. Hun kæmpede for at gøre orientalsk dans til en
dansekunst, og hun som spænder over flere generationer.
I ca. 1995 rejste jeg til Tyskland for at deltage på en
danseworkshop med Nelly Mazloum. Jeg
havde hørt og læst om hende, så det blev et must for mig. Vi var i et stort
lokale og jeg har aldrig hverken før eller siden været på et dansekursus, hvor
der var så mange deltagere. Men Nelly M.
styrede os på en sådan måde, at alle kunne se, selv fra bageste række, desuden
var der rotationer, så de bageste på et tidspunkt kom forrest. I pausen var jeg
så heldig at skæbnen gav mig et samvær i enerum med Nelly Mazloum´s datter
Marianna. En personlig samtale - et nærvær jeg aldrig glemmer, fordi vi kom så
tæt på hinanden på så kort tid. Selv om Nelly Mazloum på det tidspunkt var ca.
66 år, så formåede hun at give en oplevelse både med sin personlighed og sin
viden, at jeg besluttede mig for at rejse til Grækenland for at studere hos
hende. Desværre blev dette ikke realiseret.
Men jeg har bogen ”Nelly Mazloum Oriental Dance Technique” som er
personligt signeret af Nelly Mazloum, og det er jeg stolt af.
Hvem var Nelly
Mazloum
Nelly-Catherine Mazloum-Calvo blev født i 1929 i byen Alexandria , Ægypten. Nelly´s forældre var
velhavende. Faderen, der arbejdede med smykker, var fra Napoli, Italien.
Moderen, der var en dygtig pianist, var fra den græske tid i Anatolien i
Tyrkiet ” Greek Asia Minor”. De ejede et hotel på tværs af gaden fra Alhambra
Teatret. Nelly Mazloum fik som to årig poliomyelitis - børnelammelse . Hun fik træning og lærte at gå takket være et
ihærdigt arbejde og kærlig pleje af en børnelæge og hans kone, der var en
danselærer i ballet. Dans blev derfor Nelly´s lidenskab og symbolet på selve
livet.
I en alder af fem, begyndte Nelly sin danse karriere som
solodanser. Hun var ”barnestjerne” fra 1939-1945, hvor hun optrådte med dans i
Alexandria om sommeren og i Cairo i løbet af vinteren under opsyn af sin mor,
der var hendes impresario. I 1939
medvirkede den 10-årige Nelly i sin første film. Som barnestjerne, dansede hun
i matinéforestillinger specielt arrangeret for familier i den berømte
Casino Opera hos Badia Masabne. Nelly optrådte med moderne dans og klassisk
ballet. Efter sin optræden fik hun mulighed for at se aftenshowet med de
berømte dansere som Samia Gamal og Tahia Carioca. Ved flere lejligheder
optrådte hun for Kong Farouk i samme show som Samia Gamal og Oum Koulthum. I 1948 blev Nelly Mazloum primaballerina i
Royal Opera House i Cairo (Dar Al Opera).
I tiden 1959 til 1964 var hun koreograf for Ægyptens nationale
dansegruppe ”Al Masrah al Kaoumy” – også kendt som ” Koumeya gruppen”. I mange
år gav hun utallige folkloristiske optrædener i forskellige teatre og tv-shows
i Ægypten.
Foto af Nelly Mazloum er fra MADRI Institute & Marianna Mazloum ´s arkiv og må kun bruges i forbindelse med denne artikel.
De gyldne år
I 1940'erne og 1950'erne optrådte Nelly som smuk og
talentfuld med dans i de bedste teatre i Ægypten med egne koreografier, og hun
optrådte i ca. 17 film. I nogle af
filmene optrådte hun med orientalsk dans som i filmen Shahrazad ( 1941) med
daværende stjerner Hussein Sedky, Elham Hussein og Samia Gamal og i filmen
Soliman s Ring ( 1946), instrueret af Hassan Ramzy (onkel til den dygtige musiker Hossam Ramzy,
hvis musik vi alle nyder i dag – www.hossamramzy.com ).
Nelly´s datter Marianna sagde under et foredrag om Nelly
Mazloums liv og karriere i CID, UNESCO (International Dance Council): "Min
mors var meget efterspurgt, da hun på det tidspunkt havde det privilegium at
være den eneste moderne danser i Ægypten."
I 1947 åbnede Nelly en ballet
skole i Cairo for piger i det højere samfundslag med succes. Hun underviste og uddannede også
unge kunstnere for National Opera House i Cairo (Dar Al Opera.) Nelly Mazloum
elskede luksus, og hun nød livet i fulde drag.
Hun blev gift seks gange. Hun mødte sin første mand A. Roussos i 1949.
De fik en søn sammen ” Emanuel ” og to år senere datteren ” Marianna”.
Rejser og studier
I starten af 1950 greb Nelly enhver tid og mulighed til at
rejse rundt i hele Ægypten for at observere og studere folks danse i deres
oprindelige omgivelser, lige fra ørken beduiner til Ghawazi (Gagar). Hun
opsøgte landsbyer, basarer og større byer, altid på udkig efter nye danse
bevægelser. Nelly´s datter Marianna fortalte også i sit foredrag om hendes mor:
"Min mor mødte og talte med de mest bemærkelsesværdige mennesker: lærere,
musikere, forfattere, digtere og arkæologer, der vidste en masse om Ægyptens
kultur og traditioner. Hun var også en ivrig læser og forsker, der studerede
bøger fra Ægyptens National Museum, hvor hun ledte efter beskrivelser af danse
og kostumer fra oldtiden. Min mor fik en særlig tilladelse, forudsat at hun
håndterede de skrøbelige håndskrifter med hvide handsker på. Når hun deltog i
private familiefester hos velhavende
familier, observerede hun deres danse, som havde en mere raffineret stil end
Balady eller shaabi - hun kaldte den raffinerede stil for ”hawanem ”
Dansekompagni Nelly Mazloum
Da Nelly Mazloum blev
skilt fra sin mand, genåbnede hun sin balletskole. I 1955 vendte hun tilbage til danselivet med
optrædener. I Cairo etablerede hun sit
eget dansekompagni ”Egyptian Folkloric
Dance Company” og sin egen danseskole
med folklore danse, hvor hun uddannede dansere. Hun var en populær og berømt folkloredanser i
Ægypten, der på daværende tidspunkt inspirerede en hel generation af dansere og
koreografer . Hun var datidens pioner ved at anvende Ægyptens traditionelle arv
af folklore danse om til en dramatiseret kunstnerisk danseform. Medlemmerne i
Nelly´s dansekompagni var alle amatører. Nogle af dem var fra hendes ballet
skole, andre var gymnaster. Nelly´s dansegruppe startede med 25 dansere, men
voksede snart til 40 dansere (20 kvinder og 20 mænd) med et stort orkester.
Danseteateret i Nelly Mazloum´s udtryksfulde stil, blev af medier og
offentligheden omtalt som ”Raqs el Ta'Biry ”(udtryksfuld dans), og var Nelly´s
helt egen kunstneriske udformning, udtryk og stilisering af råmaterialet fra
alle de folkedanse, hun havde observeret og studeret. Danseprogrammet omfattede
mange scener fra livet på landet. Nelly var både leder, koreograf, performer og
underviser i sin egen virksomhed.
Marianna sagde endvidere i sit foredrag om sin mor:
"Dansegruppen præsenterede kun danse i den folkloristiske stil. ”Mavedans”
var på daværende tidspunkt ikke anset og værdigt i teaterverdenen, som den var
på scenen af løbet 1940'erne i Badia Masabne´s tid. I løbet af 1950'erne
blev solodansere eller små
dansekompagnier for det meste ansat til
fester, bryllupper, til filmoptagelser og i natklubber . "
Foto af Nelly Mazloum er fra MADRI Institute & Marianna Mazloum ´s arkiv og må kun bruges i forbindelse med denne artikel.
Rusland i Cairo
Nelly Mazloum´s dansekompagni optrådte med folkesange og
danse fra mange forskellige og fjerntliggende regioner i Ægypten på scenen , i
tv-programmer og i 1958 ved den store Cotton Fair Festival, på Grand Palais i
Gezira. I 1959-60, grundlagde den
ægyptiske regering Det Ægyptiske Nationale Ballet Academy under ledelse af
Alexei Jukov, som før dette var hjælpelærer i
Bolshoi Ballet School i Moskva. Nelly M. blev udpeget af
Kulturministeriet til at være hans assistent for at beskytte og sikre det
ægyptiske indhold i dansen. I tre år var Nelly Jukov højre hånd. I 1961 blev
endnu en ambitiøs danseprojekt dannet: et Nationalt Folklore Academy under
ledelse af Boris Ramazen, som også var fra Rusland. Han var den første
assistent og danser i "Moiseyev Dance Company" i Rusland. Igen måtte
Nelly Mazloum bidrage med sin viden. Boris Ramazen opsøgte hende for at lære om
de traditionelle bevægelser i den ægyptiske folklore, som han kunne videregive
til sine dansere. Men samarbejdet stoppede prompte, da Nelly opdagede, at den
ægyptiske dansestil i danseprojektet var blevet mere russisk end ægyptisk. Nelly´s erfaring med at undervise og formidle
til de russiske dansere hjalp hende til at strukturere og organisere sin viden
om danseteknik og skabe en metode til sin egen skole – som blev til "
Nelly Mazloum Oriental Dance Technique" .
Politisk medvind
I 1960´erne var en tid med stor politisk favourisering. Ministeren
for Kultur, Dr. Sarwat Okasha, var så begejstret for Nelly M.s arbejde, at han
bevilligede billetter til det ægyptiske folk, så mange flere kunne se hendes
shows. I 1961 skænkede han hende Masrah al Ayem (flydende teater), som
rejste på turné i Ægyptens
landsbyer. Nelly Mazloum forsøgte sig
også med eksperimentelle stilarter som faraoniske dans (hun præsenterede dette
ved Ægyptens første "Lyd og lys
'show), en "ørken dans" med
slør osv. En af hendes store succeser var den bibelske fortælling Ayub el
Masri, i 1961-1962. Det var også året, hvor hun og hendes dansekompagni deltog
ved Helsinki International Youth
Festival, hvor hun blev tildelt sølvmedalje for
folklore dansen ” Al Ghazl” (vævningen af brudesløret). Hun blev den
officielle koreograf af Cairo Opera, for opera og operette produktioner. Hun
koreograferede bl.a. Mahr el Aroussa (Brudens medgift) i 1963, den første
all-arabisk klassisk operette. Præsident Gamal Abd al Nasser deltog i
åbningsceremonien. af operetten.
Flytningen til
Grækenland
I 1964 bad den nye regering Nelly Mazloum , om at overdrage hele sin
dansevirksomhed til Staten som Ægyptens repræsentative folkloristiske
dansegruppe med navnet ” Nelly Mazloum National Folkloric Company” ,-
men uden hende. De ville give hende en
pension, og hun ville ikke være i stand til at arbejde med dansegruppen, da den
ville tilhøre regeringen. Efter at have medvirket til at danne Ballet Akademi
og Folklore Dance Academy, svarede Nelly : "Gruppen eksisterer ikke uden
mig", Hun nægtede for at forblive
uafhængig. Men regeringsskiftet ændrede Nelly´s situation, og
kulturministeren, der havde støttet Nelly Mazloum kom i unåde. Støtten til
Mazloum og hendes dansekompagni faldt drastisk, og mange af hendes dansere blev
i stedet ansat i i den nydannede Egypt Nationale Troupe, som skulle repræsentere den
ægyptiske folklore dans nationalt. Den nye ordning sat sammen med pressens
sladderomtale, gjorde livet meget svært for Nelly. Den beslutsomme Nelly Mazloum
gav aldrig op. Hun forlod Ægypten og
flyttede til Grækenland . Dér startede hun sit nye liv, hvor hun koncentrerede
sig om at undervise og udbrede dansens kunst.
Hun grundlagde Athens International Dance School, hvor hun underviste i
ballet og moderne dans. Nelly Mazloum ændrede sit navn til Nelly M . Calvo, så
folk ikke kunne forbinde hende med fortiden. Hendes bestræbelser lykkedes. Hun
kom til at uddanne mange lærere og dansere i Grækenland.
Danseundervisning
Fra 1985 til sin død i 2003, genoptog Nelly M. sin
undervisning i orientalsk dans ”mavedans” med sit eget system, metoder og
kreative teknik: ” Nelly Mazloum Oriental Dance Technique, som også omfatter
hendes egen personlige stil kaldet "Hawanem" - dans fra det højere
samfundslag . Nelly M. udviklede samtidigt sit eget bevægelsessystem ”'Vivicorporeal® Psychosomatic Alignment
Technique " som støtte til et sundt bevægelsesmønster i orientalsk dans.
In 1988 begyndte Nelly M. at give en
række seminarer i hele Europa, hvor hun var den første til at introducere
metoder til teknikken i orientalsk dans, Vivicorporeal® og faraoniske
danse. Nelly Mazloum foretrak udtrykket
oriental sk dans, som har en positiv konsekvens i stedet for ”mavedans”, som
bærer en negativ ladning.
Nelly M.´s primære fokus i sin undervisnings metode i
orientalsk dans var, at understrege værdien af Postural Awareness (
kropsholdning- krops bevidsthed ) i
korrekt udførelse af bevægelser og trin,
i musikalitet og i følelsesmæssige udtryk. Denne metode har været en inspiration for
mange dansere og undervisere i hele verden. Hendes strukturerede pædagogiske
metoder til undervisningsindholdet, hendes gode pædagogiske færdigheder i
undervisningen, hendes tålmodighed og hendes humoristiske personlighed, såvel som lidenskab for livet
gjorde hendes seminarer/ workshops til et stort eventyr i viden for elever.
Udover dette skete der på ingen tid en stor udvikling , en stor forbedring af
dansefærdigheder hos alle Nelly. M´s elever.
Madri fundamentet
I 1990 begyndte hun at skrive sin bog "Nelly Mazloum
Oriental Dance Technique" en analyse af den ægyptiske dans til kvinderne i
den nye tidsalder (bogen udkom i
1992). I 2001 grundlagde hun Nelly
Mazloum Mediterranean Archaic Dance Research Institute = MADRI ( medstifter er
hendes datter Marianna), en non-profit danse organisation, der står for
udviklingen og bevarelsen af gamle danse middelhavslande samt bevarelse af Nelly Mazloum teknikker.
Mazloum skrev artikler, som i dag er i MADRI instituttets arkiv. Hun skrev bl.a.: "Arkaisk dans påvirker stadig vores nuværende
måde at bevæge sig, fordi det er rodfæstet i den kosmiske hukommelse i vores
planet." (Arkaisk tid er en periode i oldtidens Grækenland og Ægypten). "Det ser ud som det forsvinder ind i historien, men det vil altid finde
en vej til os gennem studier og åndelig identifikation." Hun skrev
også:. "Jeg er imod falske
repræsentationer og fantasier om orientalsk dans samt uberettiget antagelse og
manipulation i danse undervisningen, fordi det kvæler fremskridt. En godt
designet og systematisk struktureret teknik har den fordel, at du er uddannet
med et solidt grundlag. Så er der tid og overskud til at drømme fra dit hjertes
indhold og til at følge stien med kreativitet og selverkendelse."
Ifølge Nelly M. er læring af trin og teknik ikke tilstrækkelig til, at man
bliver en god danser. Hun ønskede, at få de studerende til at blive bevidst om
deres potentiale, og frem for alt at få dem til at elske deres arbejde, "Elever og lærere skal elske, hvad de
gør med hele deres hjerte, hele deres sind og hele deres krop."
Nelly Mazloum døde den 21. februar 2003 i Athen. Hendes
datter Marianna Roussou Mazloum (også kendt under sit kunstnernavn Marhaba) var
Nelly M.´s nærmeststående elev, der fik første hånds instruktion fra sin mor
siden barndommen og altid hjalp hende under seminarer/workshop. Marianna har
selv undervist i 40 år, Hun er den eneste repræsentant indenfor Nelly Mazloum s
teknikker. Marianna tilbyder seminarer i
Orientalsk dans, Vivicorporeal ® , faraoniske danse , samt
foredrag inkluderet præcise dokumenter
og sjældne fotos om Nelly Mazloum liv, danse metode, arv og
arbejde.
tilbyder seminarer og foredrag, der inkluderer præcise dokumenter og sjældne
fotos om Nelly Mazloums liv, danse, metoder, arv og arbejde. Læs mere om Nelly / Marianna Mazloum og kontakt
Marianna Mazloum på http://www.nellymazloummadri.org.gr/index.htm
1 ) Arkaisk tid er en periode i oldtidens Grækenland og Ægypten.
Kilde: Denne artikel
på dansk er med personlig tilladelse og personligt korrigeret af Matianna
Mazloum. Se også http://en.wikipedia.org/wiki/Nelly_Mazloum
Foto: Foto af Nelly Mazloum er fra MADRI Institute &
Marianna Mazloum ´s arkiv og må kun bruges i forbindelse med denne artikel.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar