Nagua Fouad af Suzzane Sofia Potempa
Nagua Fouad fortæller: "Siden jeg var omkring seks år begyndte jeg at danse når som helst og hvor som helst. Det var min store drøm at blive en respekteret og berømt danser.”
Naguas Barndom
Nagua Fouad blev født i 1943 i Alexandria. (Nogle mener at
Nagua Fouad er født i 1932 eller 1939). Hendes far var ægypter og hendes mor
var palæstinenser. Hun døde få måneder efter fødslen og faderen flyttede til
Jaffa i Israel, hvor han giftede sig med en anden Palæsti-nensisk kvinde.
Naguas stedmor var meget kærlig, hun elskede Na-gua, som man gør som en mor, og
var Nagua´s eneste støtte og hjælp i barndommen. I 1948 blev foræl-drenes hus
sprængt i stykker af zionistiske bander, og de mistede alt. Faderen rejste til
Alexandria for at arrangere et nyt bosted hos fami-lien. Et par dage efter hans
afrejse blev Jaffa overgivet til jøderne, og Nagua og hendes sted moder måtte
som andre flygte. De flygtede til Al-Arish, hvor de boede i et telt i en
flygtningelejr. De måtte hver dag stå i kø for at få nærmest uspiselig mad.
En dag fik Nagua´s stedmor kontakt med en person, der skulle
til Cairo. Hun gav ham faderens adresse i Alexandria, så faderen kunne blive
informeret om deres opholdssted. På den måde kom de fra flygtningelejren til
Alexandria. Nagua´s sted moder fik ikke børn, og passede kærligt Nagua som var
hun sit eget barn. Faderen giftede sig
igen med en anden kvinde, og Nagua og hendes stedmor flyttede til Cairo, hvor
sted moderen fik et arbejde som syerske.
Dans på en scene
Da Nagua var 14 år, fik hun et job som receptionist hos
Orabi, som var agent for datidens stjerner. Nagua var glad for at danse, og da
Orabi så hende danse, overtalte han hende til at leje et mavedanser-kostume til
50 piastres, så hun kunne optræde på en scene. Nagua Fouad begyndte at danse i
Sahara City, som var en berømt natklub ved pyramiderne. En tid efter be-gyndte
hun at optræde i det gla-mourøse Auberge des Pyramides, som havde været Kong
Farouks foretrukne natklub, hvor der udover underholdning også var roulette.
Her oplevede Nagua at blive afhørt af sædelighedspolitiet og en enorm lettelse,
da hun endelig blev frigivet. Ejeren af den femstjernede klub fik overbevist
betjentene at Nagua´s alder var 16 og ikke 14 år.
Naguas gennembrud
Nagua´s gennembrud som danser skete, da hun mødte musikeren
og dirigenten Ahmed Fouad Hassan, Han
var 17 år ældre end Nagua Fouad, de forelskede sig og blev gift. Ahmed Fouad
Hassan fik Na-gua til at studere og arbejde på sit talent for at opnå at blive
en stor stjerne. Han sørgede for at Nagua Fouad fik træning i Nelly Mazloum
Dance School, og at hun sluttede sig til den Nationale Dance Troupe for at
studere folklore med russiske lærere. Her lærte hun også om show og
iøjnefaldende teknikker, som kom til at adskille hende fra de mange dansere,
der var i den tid. Ahmed Fouad Hassan gav hende mulighed for at blive vist i de
popu-lære sceneshow i 1960'erne ”Ad-waa
Al-Madina” , hvor superstjerner som
f.eks Shadia, Abdel-Halim Hafez, Fayza Ahmed, og Sabah medvirkede.
Højdepunkter
I 1976 opnåede Nagua højdepunktet i sin karriere. Mohamed Abdel-Wahab komponerede et særligt musikstykke til hende, som hed Qamar Arba'tashar (Fuldmåne). Nagua´s præstation og selve sho-wet til dette musikstykke var en overdådig show forestilling. Det blev begyndelsen på en ny æra for orientalsk dans på en scene. Nagua´s fantastiske show med gruppedansere til orkestermusik fortsatte med "Maharajan Al Raks," af Ahmed Fouad Hassan; "Arousti" og "Sit El Hosn," af Mohammed Sultan, "Sheherezade," af Mohammed El Mogy, "Al Mashal," af Hani Muhana, "Ali Loz," af Mustapha Hamido, "Omar Khariat," af Khalid El Amir, "Ayoum," af Dr. Gamal Salema, "El Gades" og "Al Ahwa," af Farouk Salema, "Layali El Mawled, "af Sayed Makawi, og mange andre. Mohammed Khalil som var blevet Nagua´s fantastiske koreograf sad ofte med komponisterne for at formidle sine tematiske visioner, atmosfæren og det samlede design for hvert musikstykke til showet. Det var opfindsomme koreografier med fantasifulde temaer. Nagua Fouad havde mange roller i sine forestillin-ger: lige fra vamp til en sund bon-depige. Hun kunne udføre alle roller i sin dans. Nagua Fouad blev skilt med Ahmed Fouad Hassan efter 6 års ægteskab, fordi dansen havde hendes største prioritet. Hun var ikke interesseret i at få børn. De forblev venner.
I 1976 opnåede Nagua højdepunktet i sin karriere. Mohamed Abdel-Wahab komponerede et særligt musikstykke til hende, som hed Qamar Arba'tashar (Fuldmåne). Nagua´s præstation og selve sho-wet til dette musikstykke var en overdådig show forestilling. Det blev begyndelsen på en ny æra for orientalsk dans på en scene. Nagua´s fantastiske show med gruppedansere til orkestermusik fortsatte med "Maharajan Al Raks," af Ahmed Fouad Hassan; "Arousti" og "Sit El Hosn," af Mohammed Sultan, "Sheherezade," af Mohammed El Mogy, "Al Mashal," af Hani Muhana, "Ali Loz," af Mustapha Hamido, "Omar Khariat," af Khalid El Amir, "Ayoum," af Dr. Gamal Salema, "El Gades" og "Al Ahwa," af Farouk Salema, "Layali El Mawled, "af Sayed Makawi, og mange andre. Mohammed Khalil som var blevet Nagua´s fantastiske koreograf sad ofte med komponisterne for at formidle sine tematiske visioner, atmosfæren og det samlede design for hvert musikstykke til showet. Det var opfindsomme koreografier med fantasifulde temaer. Nagua Fouad havde mange roller i sine forestillin-ger: lige fra vamp til en sund bon-depige. Hun kunne udføre alle roller i sin dans. Nagua Fouad blev skilt med Ahmed Fouad Hassan efter 6 års ægteskab, fordi dansen havde hendes største prioritet. Hun var ikke interesseret i at få børn. De forblev venner.
Et turbulent liv
Nagua F. tjente mange penge, men formåede altid at bruge
mere, end hun tjente, fordi hun hele tiden ud-viklede de mest kostbare
forestillin-ger / shows, der også havde turne i Ægypten. Hun havde en gruppe på
12 dansere, 35 musikere og sange-re, en koreograf og en kostume designer. Nagua
Fouad kæmpede for anerkendelsen af mavedansen som en dansekunst. Nagua har
optrådt rundt omkring i verden, herunder optrædener på den prestigefyldte Royal
Albert Hall i London, Palais du Congrès i Paris, og i operahuset i Teheran til
festivalen af Takhteh Tavoos. Hun blev inviteret til at danse hele Mellemøsten,
herunder Algeriet, Marokko, Tunesien, Libanon, Jordan, Syrien og De Forenede
Arabiske Emirater.
Hendes fire ægteskaber var måske uundgåelige, set i lyset
af, at hun arbejdede selvstændigt og hårdt i et natteliv. Hun har engang i et
inter-view givet udtryk for, at det var ægteskabet med Sami El-Zoghbi, som var leder af Cairo Sheraton Hotel, at hun husker
som "den bedste tid i mit liv".
En stor beundrer
En dag i disse blændende år med succes og berømmelse i
midten af 1970érne, modtog hendes davæ-rende mand, Sami El-Zoghbi, et
telefonopkald med en forespørgsel om hvor Nagua Fouad skulle danse den nat. Han
fortalte, at Nagua Fouad skulle optræde i byen Ale-xandria. Han fik besked om,
at Nagua måtte aflyse og komme til Sheraton før midnat. Da han spurgte hvorfor,
blev han informeret om, at Henry Kissinger forlod Cairo den næste dag, og
ønskede at se hende danse, før han forlod Cairo. Henry Kissinger blev så glad
for at se Nagua Fouad danse, at han rejste sig fra sit plads, og dansede med
hende. Kissinger besøgte Ægypten 11 gange i den tid, og efter den nat, var han
altid til Nagua Fouads danseoptræden. Da han blev gift med Nancy præsenterede
han hende for Nagua Fouad. Da præsident Carter senere kom til Ægypten med sin
kone, bad han også om at se Nagua Fouad. Han var også meget begejstret.
Der opstod megen sladder om, hvor tæt Nagua´s venskab med
Kissinger egentlig var. Men Nagua Fouad var ubøjelig, og fastholdti, at hun
aldrig havde mødt ham i private omgivelser eller som privat person.
En danser i topklassen
Nagua Fouad har været en aktiv danser i en høj alder. På et
tids-punkt var hun den eneste danser tilbage i sin egen generation af dansere,
der stadig dansede. Hun så ingen grund til, at hun skulle gå på pension. Nagua
Fouad:"Kunst er ikke forbundet med alder eller nationalitet ... det er
forbundet med at kreere og at være til stede, og hvis man som kunstner kan give
og nyde, skal man fortsætte med at udføre sin kunst."
Nagua Fouad videreførte danse-kunsten i en mere dramatiseret
stil fra Tahia Carioca, Samia Gamal og Naima Akef,( Naima Akef beundre-de hun
mest). Hun var uforudsigelig og innovativ. Hun var altid i gang med fornyelse
med hensyn til sin dans og sit udseende.
Hun ønskede at være på toppen, og når hun havde defineret,
hvor det ypperste var, arbejdede hun hårdt for at bevare sit gode omdømme.
Nagua tænkte altid på den næste forestilling, hun havde, og havde øje for moden
fra Paris, London og New York. Hun besøgte også plastikkirurger i Paris et
ukendt antal gange og tog sundhed behandlinger i Tyskland og Schweiz. Hun var
altid på forkant med tiden og sørgede for at holde sig i topform. Nagua havde
en næsten overmenneskelig flid med sine ambitioner. Hun var både kunstner,
forretningskvinde og imperium bygherre.
Nagua Fouad blev også skuespiller i teater og medvirkede i
mere end 100 film, og dansede i mere end 250 film. Hun har i de senere år medvirket i
dommerpanelet i mave-danskonkurrencer på de arabiske tv kanaler.
Artikel skrevet af Suzzane Sofia Potempa.
Kilde: Artikel i Al Ahram skrevet af Soheir Sami og artikel
om Nagua Fouad skrevet af Shareen el Safy
Ønsker du at få mere viden omkring Nagua Fouad, kan jeg
anbefale at du læser en artikel skrevet af Sha-reen el Safy på nedenstående
link
http://thebestofhabibi.com/vol-18-no-3-march-2001/nagwa-fouad/
Nagua Fouad skrives nogle gange som Nagwa Fouad eller som
Najwa Fouad.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar