Magiske Mona
Mona Said
var en af mine største favoritter på video, da jeg startede med mavedansen.
Mona El Said udførte sine bevægelser som den største lethed i verden. Hendes udtryk,
udstråling og danseteknik har altid stået for mig, som nærmest uopnåeligt og
som en gåde, på trods af, at hun udførte sine bevægelser så tydeligt og rent,
at de burde kunne aflæses. Jeg mødte Shareen El Safy, som har studeret Mona El
Said med den største intensitet, først da forstod jeg, at Mona El Said i
virkeligheden var datidens geni til at opfinde og udføre komplekse
dansebevægelser. Desuden har jeg aldrig set nogle fortolke Oum Kouthoum´s sange,
som Mona El Said. Hendes fortolkning af Howa Sahih var/er især enestående. Jeg
synes, at hun brugte sig selv med en utrolig intensitet, og at hun vidunderligt
dramatiserede betydningen af musikkens ord med sine udtryk og svagt sitrende
hænder. Jeg ved nu, at Mona El Said har sat sine egne genkendelige følelser om
kærlighed, sorg og smerte i den dans og musikstykket. Da jeg var i Israel for at studere dans bl. a.
hos Amoura, viste hun mig et privat videoklip af Mona El Said, hvor bl.a.
Mahmoud Reda, Ragia Hassan medvirkede som publikum sammen med Amoura. Jeg blev
chokeret over at se Mona El Said, som om hun var påvirket af enten narkotika
eller alkohol i musikstykket Lissa Faker. Amoura var stor fan af Mona El Said,
og derfor meget ulykkelig over, at Mona El Said ikke havde det godt på det
tidspunkt. Hun var en stærk kvinde. Hun fik klaret sin situation, så hun kunne undervise i mavedans i en høj alder.
Monas barndom
Mona El Said
(Mona Ibrahim Wafa) blev født ved Suez-kanalen i 1951.
Hendes forældre, som var i familie med hinanden kom fra Sinai oasen nær
Musa. Der var ingen dansere, musikere eller sangere i den store familie af
tanter, onkler, kusiner og fætre. Alligevel begyndte Mona som syvårig at drømme
om en at blive en berømt danser. Hun elskede at danse. Mona lærte
folkloristiske danse i sin skole, og hun begyndte at danse hjemme ved mindre
familiebegivenheder. Men tanken om, at
hun rent faktisk ville blive en danser havde endnu ikke krystalliseret sig i
hendes unge fantasi.
Monas første job
Pga.krigen
med Israel i 1967 blev alle i området ved Suez-kanalen bedt om at evakuere. Af
sikkerhedsmæssige årsager måtte Mona, med sin mor og søstre søge tilflugt i Cairo.
Her mødte Mona sin danseskæbne, som blev starten til et spændende liv med dans.
En aften gik Mona og en veninde på det populære diskotek, Triang A Go Go for at
danse. Mona blev af en tjener kaldt til bordet, hvor Anwar Amar, ejer af Sahara
City Nightclub sad sammen med den berømte sangerinde Leila Murad. De opfordrede
hende til at blive en professionel danser, fordi hun både havde et kunstnerisk
udseende, udstråling og var en talentfuld danser. Anwar Amar opsøgte Monas hjem for at hun
kunne optræde med sin dans i Shara City Nightclub. Men Monas mor var svær at
overbevise, at dette var det rigtige for hendes datter. Mona begyndte som 13 årig at optræde i
natklubben, men arbejdede der for kun i to måneder. Dengang var Sohair Zaki var
allerede et stort navn, Nagua Fouad og Nahed
Sabry var store stjerner.
Flugten til Libanon
Men Monas
far var meget imod, at Mona optrådte med dans.
Han ville slå Mona ihjel, fordi han var beduin og det var meget skamfuldt
for familien. Inden Mona´s far nåede at rejse fra Suez-kanalen til Cairo, havde Mona´s mor hjulpet Mona med, at
hun kunne flygte til Libanon.
Mona boede i Libanon fra 1970 til 1975, hvor
hun optrådte med sine danse på Casino Libanon i Beirut, som dengang var det
største Casino i hele verden. Da Mona´s far blev syg rejste Mona til
Suez-kanalen, hvor hun så ham inden han døde. Mona´s første mand var søn af
Libanons præsident, han hjalp Mona med en vellykket dansekarriere i
Libanon. Mona tjente godt, hun kunne
forsørge sin mor og sine søstre. (Mona Said har været gift mindst 7 gange).
International berømmelse
I 1975
vendte Mona tilbage til Cairo for at danse i Meridian Hotel Nightclub indtil
1976. Den næste kontrakt blev det eksklusive Omar Khayyam i London, en fashionabel klub for det arabiske
jetset – for rige mennesker. Efter et år havde hun to måneders orlov til at
besøge sin familie i Cairo, men vendte tilbage til London. Hun købte Omar
Khayyam sammen med en tyrkisk partner og udførte sine danseshow der fra 1976
til 1980.
Mona rejste tilbage
til Cairo for at optræde på Al Hambra på Sheraton Cairo, hvor hun boede indtil
1983. Hun dansede det følgende år i London, men vendte igen tilbage til Cairo
som hovedattraktionen i Gezirah Sheraton natklub fra 1984 til 1985. I 1985 giftede
Mona giftede sig og flyttede til London og dansede ikke i et år, men begyndte
at danse igen på Gezirah Sheraton i Cairo 1987 og 1988.
Ulykke og sladder
I 1988
brækkede Mona benet i forbindelse med en danseoptræden og kort efter havde hun
en forfærdelig ulykke pga. et fald på gaden, hvor hun kom til skade med sit
ansigt. Der gik ca. fire år før hun genoptog sin dans. Der var et væld af
historier og sladder omkring Mona, fra hustruvold, narkotika til
fundamentalistiske trusler. Der var også rygter, om hendes datter havde giftet
sig en vigtig embedsmand, der misbilligede mavedans. Men Mona har efter eget
udsagn ingen børn. Hun har to søstre. Den ældste var/er som en veninde, den
yngste var/er som en datter for hende.
Come back
I 1993/1994
var Mona tilbage med show i Cairos natklubber på Meridian og Marriott”still
going strong” med et 30 mands orkester, sangere og mandlige dansere. Mona
brugte dyre smukke levende kostumer af bl.a. guld, chartreuse og koraller, alle
skabt af den talentfulde Hafez Ismael. Efterfølgende har Mona Said trænet
dansestjerner, rejst i verden , hvor hun har givet workshops og optrådt med
dans. Hun har studeret indretning, arkitektur, kropsmassage og aerobic. Hun har
altid gjort meget for at bevare sit smukke udseende, og fik på et tidligere
tidspunkt korrigeret sin næse.
En stjerne – et naturtalent
Mona Said
har kun en gang brugt en koreograf til sin dans. Det var Ragia Hassan, som hun
i mange år har været venner med. Udover dette har Mona selv skab sin egen
unikke dansestil med de utroligt smukke flydende lyriske armbevægelser. Mona
har udtalt, at det er mere vigtigt at danse med sine følelser end at tælle sine
skridt. Hun dansede selv med fokus på følelser og stemninger. Hun brugte nye innovative
bevægelser og skabte magi på scenen med sin energi. Tahiya Carioca gav hende
navnet "Princess of Raks Sharki". De ægyptiske blade og aviser skrev
om "Sa'mraa El Nile", som betyder "Bronze fra Nilen." Hun
har optrådt for kendte og prominente personer bl.a. Dronning Elisabeth i
London. Mona´s forestillinger var altid ledsaget med et stort orkester. Hun
hyrede de mest sofistikerede musikere på det tidspunkt som hendes band. Mona El
Said var et med musikken. Hendes koreografier var præcise, fulde af følelser og
ynde. Mona er et godt eksempel på en ægyptisk danser, der hviler i sig selv med
sin femininitet, elegance, glæde og passion i løbet af en performance. Mona El Said medvirkede i en række ægyptiske
film, og har haft hovedrollen i 7 film. Mona´s unikke stil, ynde og elegance
har i den grad inspireret og påvirket mavedansere i hele verden, fra hun
startede op til i dag.
Mona Said døde i februar 2024. Æret være hendes minde.
Artiklen er skrevet af Suzzane Sofia Potempa
Kilde:
Shareen el Safy samt undervisningsvideo med Mona El Said
Ingen kommentarer:
Send en kommentar