Fifi Abdo
Fifi går aldrig af
mode
Fifi Abdo er en danser i Ægypten, som jeg beundrer dybt og
inderligt. I min verden går hun aldrig af mode, uanset at hun er en danser fra
Ægyptens post klassiske tidsperiode (1960 – 1989). Hun havde sin helt egen
stil, sin helt egen personlighed, en dygtighed der stadig forbløffer, en shimmy
Queen, hun var modig med en stærk udstråling og med en usædvanlig kvindelig
styrke. Folket i Ægypten elsker hende stadig. Fifi Abdo var fyldt med
overraskelser i sin dans. En af Fifi´s specialiteter kunne være, at hun gik
eller dansede ud på sidelinen af sin dansescene, og løb ind til midten af
scenen for at lande flot i spagat. Her hyggede hun sig siddende på dansegulvet
med skulderryst og en stor portion charme. At hun gik i spagat kunne gentage
sig flere gange lige efter hinanden.
Dét man bl.a. kan lære om ved at se Fifi på video eller på
youtube er hendes lethed i dansen trods tyng-de, hendes afslappede stil, der
styrer både musikere og publikum og om Fifi´s danseglæde og nærvær. Hun var en
stor entertainer. Fifi´s udstråling var i topklasse, også da hun var ny og ung
i dansen.
Følgende er kilde fra Francesca Sullivan, som lavede et
interview med Fifi Abdo og artiklen ” A Legend In Her Own Right, Insight
Magazine, september år 2000.
Fifi´s barndom
Fifi Abdo skjuler sin alder, måske blev hun født i 1952. Hun
voksede op udenfor Cairo med navnet Atiat i en stor familie med mere end 12
søskende, hvoraf halvdelen af sø-skende var fra hendes fars tidligere ægteskab.
Det var på det tidspunkt, hvor de store dansere som Samia Gamal, Naima Akef og
Tahia Carioca altid var på TV og i biografen. Fifi ´s mor tog hende med i
biografen. Fifi kunne ikke sidde stille. Hun rejste sig op for at danse med
under filmen. Hendes favorit dansere var Tahia Carioca og Naima Akef. Senere i
livet blev Fifi blev særdeles gode venner med Tahia Carioca.
Det var absolut min
skæbne
Fifi vidste, at hun ønskede at danse og at det var hendes
kald i livet. "Min beslutning om at blive en dan-ser var Allahs (Guds)
valg. Det var absolut min skæbne. Jeg havde en gave, og vidste det i en meget
tidlig alder, jeg ønskede at optræde med dans - jeg skulle være Fifi
Abdo.” Da Fifi var 12 år løb hun
hjemmefra med en lokal folkloregruppe. Der gik nogle måneder indtil hendes familie
endelig gav efter, og tillod hende at danse. Da Fifi var 13 år dansede hun ved
bryllupper i de omkringlig-gende landsbyer. Hendes forældre beskyttede hende,
hentede og bragte hende ved hver optræden. Pengene Fifi tjente var en stor
hjælp i den store familie. Da Fifi var
14 år, blev hun tvunget ind et arrangeret ægteskab. Dette stoppede ikke hendes
dansekarriere, da ægteskabet ikke varede længe. Fifi blev endnu mere smuk med
alderen. Hun begyndte at arbejde i 5-stjernede hoteller og natklubber, Fifi`s
popularitet som danser voksede, selv om det var en tid hvor mavedansen ikke var
så populær. Det varede ikke længe, før hun fik flere jobs.
Masser af succes
Da Fifi var i 20`erne optrådte hun solo sammen med et stort
live-orkester. Disse shows var en stor attraktion - en kæmpe succes. Mange rige
fra Saudi Arabien og fra Kuwait tog på ferie i Ægypten for at opleve Fifi Abdo
og hendes orke-ster. Fifi arbejdede også
på scenen i teateret med dans, sang og skuespil. Fifi medvirkede i 13 film i 1990'erne, men
filmkulturen havde ændret sig. Det var ikke længere så populært som tidligere
at lave film om eller med dansere. Senere fik Fifi stor succes ved filmen ved
at medvirke i sæbeoperaer, som var en meget populær genre i Ægypten.
Fifi var en naturlig danser. "Ingen danselærer har
nogensinde lærte mig et trin. Alle mine bevægelser kommer indefra"
fortalte Fifi. Hun tog dansen til sig og gjorde den til sin egen. Fifi havde
sin helt egen karakteristiske stil af bevægelser. At danse med en stok? Ingen
kunne det være bedre end Fifi. At danse baladi? Fifi var den mest unikke baladi
danser.
Selvlærd på alle
måder
Fifi var selvlært på alle måder; hun startede meget ung, og
hun gik aldrig i skole. Hun lærte sig selv at læse og skrive, og også at tale
engelsk som en hjælp til hendes dansekarriere i udlandet. Fifi var selv gjort.
Hun var en særdeles god forretningskvinde (hun havde aldrig mindre end 6
managers ad gangen). Hun var fast besluttet på at blive en succes, og det blev
hun. Fifi´s beslutsomhed og benægtelse i af at gøre, hvad en kvinde forventes
at gøre i et arabisk land, bør automatisk give anledning til beun-dring og
respekt. Folk respekterer stadigt Fifi for at være en stærk kvinde, business
minded samt en forbløffende kunstner.
Fifi var en entertainer. Hun socialiserede sig altid med
sit publikum. Originalitet var nøglen i hendes shows. I en af hendes mere
berøm-te danse sketch, danser hun med en vandpibe (Fifi var den første danser,
der fandt på at danse shisha dance). Et eksempel kan ses på youtube -
https://www.youtube.com/watch?v=Oj8mqgZblBY
En bølge af
fundamentalisme
At være kendt for at danse meget flirtende gav en konflikt i
Ægypten. Den tid hvor Fifi blev en danser var ikke den letteste. I begyndelsen
af 1970'erne var der en bølge af isla-misk fundamentalisme i Ægypten. Dette
skete på grund af forholdene og krig med Israel. Inden da havde Ægypten en lidt
mere afslappet tilgang til religion og dans. Fifi Abdo hævdede, at dansen i den
tid var populær i Ægypten som nogensinde. Grunden til at natklubber ikke var så
populære, som de plejede at være, var fordi de ansatte dansere, som publikum
ikke nød eller ønskede at se, som f.eks. udenlandske dansere, der manglede en
reel forståelse af dansen. Fifi havde aldrig problemer med at få publikum til
sine shows. Men bølgen af islamiske fundamentalister mente at dansen var haram
(imod Allahs vilje). Og I 1977 blev 12 ud af 14 natklubber angrebet i Pyramide
Street. De blev brændt ned af islamiske eks-tremister.
Fifi under angreb
I 1997 slog ekstremisterne ned på Fifi. I Ramadan måneden,
en tid, hvor muslimer faster og giver penge og hjælp til de fattige, kendt som
en Iftar. Det betragtes som en god gerning at give Iftar til de fattige,
undtagen når velgørenhed kommer fra folk som Fifi Abdo. Fifi havde givet et
betydeligt stor donation til de fattige. Men nogle religiøse ledere
protesterede med argumentet, at "hendes adfærd rystede grundlaget i islam,
og at hendes Iftar var urent." De prædikede til befolkningen, at acceptere
Iftar eller velgørenhed fra en mavedanser var en synd (trods fattige og
sultende). Dette udløste en massiv debat i Ægypten. Heldig-vis var Fifi den
stærke kvinde, hun tog sig ikke af kritikken. Hun var vant til offentlig kritik
efter at have arbejdet som danser i mange år.
Fifi var altid i nyhederne på grund af konfrontationer med
politiet. I 1992 blev hun beskyldt for at slå en politibetjent i ansigtet, da
han forsøgte at give hende en bøde for hastighedsovertrædelser. Fifi forlod
aldrig sit hjem uden sine vagter. Fifi var bevidst om, at omtale i medier
gavnede hendes karriere.
En af de rigeste
kvinder
Uanset alle disse vanskeligheder var Fifi er en af de
rigeste kvinder i Ægypten. Hun tjente ca. 200.000 £ i år 2000. Da hun var på
højden i sin karriere, kunne hun tjene 660.000 £ (ægyptiske pund). Fifi
investerede sin indtjening i sin dans. Hun købte kostumer, hun sørgede for at
have det bedste orkester og de bedste managers. Hun ejede mere end 5.000
kostumer, flere dyre biler og to meget flotte lejligheder ved Nilen. Det var
storslåede præstationer af en person med en så dårlig social baggrund.
Fifi Abdo har været gift fem gange. I 1985 blev hun gift med
sin nuvæ-rende mand, en palæstinensisk forretningsmand. Hun har tre døtre. Den
ældste er gift. Den anden boe-de hjemme, og den yngste der var 10 år gammel (i
år 2000) blev adop-teret. Det yngste barn blev først adopteret af Tahia
Carioca. Men Tahia døde, da barnet var en baby og Fifi adopterede hende. Fifi
og Tahia Carioca var som tidligere nævnt særdeles gode venner. Fifi beundrede
Tahia.
Der er kun én Fifi
Abdo
Fifi Abdo ophørte med at optræde med dans i 2004. Fifi har
haft en stor indflydelse på dansens udvik-ling. Når man spurgte Fifi, hvordan
hun følte det, da utallige dansere imiterede og kopierede hendes dans og stil,
svarede hun "De gør det, fordi de elsker mig. Jeg er en skole i mig selv.
Folk ser på mig for at lære. ... De forsøger deres bedste for at efterligne
mig, men der kan kun være én Fifi Abdo." Hvor er det rigtigt, fordi Fifi
Abdos dans handlede om originalitet. Hun var folkets danser. Hun dansede med
stor lethed smukt, flydende og fortryllende. Det er der mange, der gør - også i
dag, men der er stadig kun én Fifi Abdo.
Fifi Abo staves også Fifi Abdou
Artiklen er skrevet af
Suzzane Sofia Potempa. Kilde: Francesca Sullivan, som lavede et interview med
Fifi Abdo og artiklen ” A Legend In Her Own Right, Insight Magazine, september
år 2000.
Foto er fra CD omslag
Ingen kommentarer:
Send en kommentar